fredag 1. juni 2018

Navagio beach, verdens mest fotograferte skipsvrak

Navagiostranden er kåret til en av verdens 10 vakreste strender. Navagio betyr skipsvrak, og stranden hadde et helt annet navn før skipsvraket som ligger der kom i 1980. Skipet er et gjennomrustet vrak, halvt nedgravd i kritthvit sand og med det turkise havet rett ut. Det finnes ingen vei inn utenom fra havet, og stranden og skipsvraket er stor butikk for øya Zakynthos, og for Hellas generelt. Denne stranden er nok hovedgrunnen til at vi valgte å besøke øya nå i mai, og besøket leverte. Det var virkelig en fantastisk plass.
Skipet er ikke akkurat noen venetiansk gammel seilskute, men en rusten holk fra 1930 tallet som ble brukt til å smugle sprit og sigaretter fra Tyrkia til den italienske mafiaen. 1.oktober 1980 strandet den under en storm da den fant nødhavn på vei til Italia. Den kunne ikke gå i havn i Zakynthos havn da den og mannskapet var ettersøk av marinen. Den ble tvunget til å finne ly i bukta under klosteret St. George, og havariet ble fatalt. Skipet med alt innhold gikk tapt. Det sies at rettsaken ennå ikke er avsluttet.
Navnet Navagio er en nyoppfinnelse. Forretningsfolk så at skipsforliset tiltrakk turister, og dette økte i takt med bilder og hederlig omtale. I dag selges navnet Navagio på alt av produkter; olivenolje, rosiner, vin, krydder, parfyme osv. Det er konkurranse mellom firmaene som vil vise den frem,både fra fjellsiden over og med båttur inn til stranden. Vi valgte å leie bil for å oppleve stranden fra høyden i ro og fred, og vi valgte rett tid og sted.
Den dagen vi tok turen til toppen var det dårlig vær på formiddagen, så vi ventet til ettermiddagen. Det var sjø og vind, noe som gjorde at stranden nedenfor var tilnærmet tom for folk, og sjøen utenfor stranden nesten tom for båter. Synet var enda finere enn jeg forventet! Det er laget et lite utsiktsplatå du kan gå ut på, da ser du stranden og nesten hele skipet på venstre side. Platået er stadig utsatt for ødeleggelser, ukjent av hvem, men det misstenkes rivalisering innenfor bransjen buss/båt. Vi var blitt tipset om å gå ut på fjelleggen som ligger på høyre side av platået, og lovet en utsikt vi sent ville glemme. Så vi tok turen. Det er smal sti, bratt ned og kort vei til kanten. Fjellet er som flattbrød, lag på lag og porøst. Vegetasjonen er grønn, og det lukter deilig av alle de ville urtene. Men det er mye torner, så se hvor du går om du ikke ønsker å få rifter i huden.
Fargene var overveldende, og naturen så vakker. Vi fikk sitte alene og nyte utsikten og den sto til forventningen. Det er 300 meter rett ned. Tipset med å gå ut på eggen var så bra. Det tar deg ikke mer enn 10 min å gå, og stien er lett å finne. Men trø forsiktig.
Beste turvenn. Zakynthos, som er ei gresk øy i det joniske hav, er den tredje største av de joniske øyene og den tiende største øya i Hellas. Den dekker et areal på 410 km2 og har en kystlinje på 123 km. Zakynthos har fått en blomstrende turistindustri de siste tiårene. Vi opplevde øya som tydelig fattig, preget av mye forfall. Befolkningen er generelt dårlig i andre språk enn gresk, og mange forsto ikke engelsk i det hele tatt, uavhengig av alder.
Ytterst på eggen er det satt opp en benk med en minneplate. Britiske Jake Simkins mistet livet her etter en tragisk fallskjermulykke i 2012. Stedet er brukt av basehoppere, og han ble tatt av vinden og kastet i fjellveggen. Her hang han i tre timer før han falt ned og ble drept mellom kampesteinene under. Ulykken skapte kritikk til redningskorpset, som var tilstede men uten hjelpemidler til å kunne hjelpe han ned. Fra benken er utsikten ned mot stranden fenomenal!!

Vi ventet på bedre vær og dagen etter var det meldt vindstille, og flatt hav. Gjennom anmeldelser fra andre var tipset å reise til Vromi beach for å ta en liten båt herfra til Navagio beach. Et veldig godt råd er å ta den første båten på morgenen, kl 09.00. i sesongen. Stranda blir overfyllt midt på dagen og opplevelsen dårligere. Vårt besøk i mai er helt i åpningen av sesongen og første båt gikk kl 10.00. Det gikk to båter ut før oss og turen tar ca 30 min fra Vromi til Navagio. Kjøreturen til Vromi var en opplevelse i seg selv, her er det ikke snakk om dårlig kvalitet på veien, men heller om det faktisk kan kalles vei enkelte steder.
Vromi beach. Vannet er krystallklart. Her finnes en liten snackbar og et heller kommerlig toalett. P-plassen er forholdsvis stor, men bilene settes tett i tett så jeg anbefaler å rygge inn for å komme lettere ut.
Klar for båttur, vi dro med den røde i midten av bildet.
Jeg valgte ordentlige sko på denne turen etter tips om at steinene på stranda var spisse og vonde å trø på når vi skulle i land. Et helt greit tips, men vær forberedt på at båten kjører opp på stranda og det kan være sko blir våte om du må trø i vannet.
Fantastisk vær, og et utrolig vakkert hav
Så var stranden der, før sola nådde frem
Det er jo ikke vraket som er pent, men det er allikevel noe med bildet av det. Sanden og fjellet er tilnærmet hvitt og kontrastene er bare ubeskrivelige
Selv ikke når vi var to klarte vi å flytte på det......
Å bade her var bare deilig, men ikke lett! Det kommer båter inn hele tiden, enten for å slippe folk av eller plukke de opp. Når båten har sluppet deg av legger den seg utenfor for så å hente deg igjen etter avtalt tid. I sesongen får du være på stranden 20-30 min. Da vi dro var stranden så full at det nesten ikke var mulig å finne en plass å sette seg ned. Dra tidlig, så du får sjansen til å oppleve hvor fantastisk det kan være.
Du og jeg
På turen tilbake hadde vi flere stopp i de blå grottene, for å kikke og for å bade fra båten
Landskapet her er vakkert, fargene fantastiske. Vi var heldige med vær og vind så vi kunne gå nært og svømme inn til de små strendene. Er det bølger og vind går ikke båtene inn hverken til stranden eller grottene. Følg med på værmeldingen før du velger tur.
Vi var tilbake til Vromi beach etter tre timer, men valgte å bli liggende på stranda dagen ut. Siste stoppet med båten var ved formasjonen av Poseidon som i følge gresk mytologi er havguden. En flott dag på sjøen!
Jeg viderefører gjerne tipsene vi fikk:
- Ta turen i en småbåt og unngå de store ferjene. Det gir deg mer tid og sjansen til å oppleve stranden uten at den er overbefolket
- Dra tidlig
- Ha badesko eller sko med god såle når du hopper i land, det letter landgangen
Turen er vel verdt å ta og vi krysser den av på vår bucketlist :)