mandag 23. september 2024

Homvasshei og Pålisundet på hodejakt

Vi tok turen til Eikerapen alpinsenter en dag i juli for å ta for oss Homvassheia. Selve toppen ligger på 708 moh. Vi fulgte merket sti oppover til venstre for skiheisen, og videre langs elva oppover.

Det har vært mye regn denne sommerne, så bekker og fosser har mye vann. For ikke å snakke om fuktigheten i myrene....

Ved Kråkelitjønna flater stien noe ut frem til broa ved utløpet av Storavatnet. Vi hadde en stopp her, for her finnes det et lite gjemt hode, hodejakt er nemlig en gjenganger i sommerens turer.

Det er aldri noe problem å finne hodene når du vet hvor de er, men jeg hadde ikke ventet å finne det der jeg fant det. Kul "gjemmeplass"

De er ikke så store disse hodene. Lurer du på hvordan vi finner dem, så er det kunstneren selv som legger ut tips på sin IG konto; Christian Sunde kunst. Folk som finner dem og deler bildet på IG bruker ofte #finnhodet og #hodejakt

Vi fortsatte turen langs Storavatnet og tok broa over ved utløpet. Det var veldig vått på turen etter alt regnet i forkant, og på turen over myra nå ga vi opp å gå tørrskodd. Det var ikke mye sti, men av og til et tråkk som vi fulgte, så her fulgte vi kart og retning. Vi fulgte bekken opp fjellrinden og høydedraget når vi nærmet oss toppen. På toppen startet hodejakten for alvor, vi var tipset om at det skulle befinne seg tre hoder totalt på toppen.

Det er jo artig å se på bilder etter hodejakt turer, for jeg glemmer helt bilde av den flotte utsikten, og sitter igjen med mange bilder av små hoder. Og når vi snakker om lite så er dette mindre enn min lillefingernegl, og var ikke lett å finne.

Det er to "varder" på toppen og vi skjønte fort at det nok var minst et hode på hver. Dette hodet hadde så fin utsikt, og vi måtte leite en stund, størrelsen er som er 20 kroning (for de som fortsatt husker hvordan mynter ser ut)

Vi fant et tredje hode på toppen, og dette hodet hadde utsikt helt motsatt vei, mot vann. Litt flaut å ha glemt å ta bilde av utsikten, men jeg lover den er fin :)

Etter jakten på toppen var planen å ta seg tilbake til brua ved utløpet og så følge vannet rundt, helt til Pålisundet. Der skulle siste hode i dagens jakt befinne seg. Helt ærlig så var jeg sliten etter all myrvandring og litt lei av å være våt, en periode kom også vannet oven ifra. Men vi satte gang retning og gikk. Det blåste endel, så da vi kom til sundet var det faktisk antydning til bølger uti. Men nå var vi så våte at vi vasset uti med klær og sko, og det var helt deilig å få skylt av seg litt søle og myr.

Det var fint å gå langs selve vannet, der var det mest fjell og mindre myr. Jeg var helt ærlig drittlei myr denne dagen. Vi skjønte jo at hodet vi lette etter måtte være uti her, så det var bare å komme seg uti.

Det var rett og slett deilig å få skylt av seg søle og myr.

Han hadde god utsikt over vannet
Områdene vi gikk i var fulle av moltekart

Du kan se hele turen her Homvassheia og Pålisundet. Turen ble på totalt 13,8 km og 506 høydemeter. Vi brukte 5 timer med jakt på hodene inkludert. Hodejakt er moro, det er fare for at du blir litt hodegal om du begynner. God tur.