Glem Tømmerrenna i dyreparken, dette er den virkelige versjonen. Tømmerrenna langs Otra er ca. 4 kilometer lang og ble bygget for å gjøre det mulig å fortsette å fløte tømmer ned elva etter at den ble demmet opp på femtitallet. I dag er den ikke i bruk som noe annet enn en "annerledes" turløype. Stiftelsen Tømmerrenna driver vedlikehold, men det er åpenbart at det trengs mye mer ressurser i årene som kommer.
Langs Setesdalsbanen sin trase slynger tømmerrenna seg. Tømmerrenna strekker seg fra Beihølen og ned til Steinsfoss. Den ble i sin tid bygget for å frakte tømmer forbi strykene nedenfor Beihølen. Dette tømmeret ble fløtet med elva Otra og skulle til Hunsfoss fabrikker i Vennesla.
Dette området er i seg selv spennende å besøke, takket være fin natur og fossen fra hulen i fjellveggen ved kraftverket.
Høydepunkter inkluderer en rekke jettegryter og stilige steder langs vassdraget, to hengebroer (på 100 og 120 meter), samt damanlegget og ruinene/spøkelsesbyen ved Kringsjå. I tillegg går renna ved siden av Setesdalsbanen, som er en museumsjernbane. Er du heldig vil det passere et damplokomotiv eller to mens du er på tur. Banen er selvsagt verd en tur i seg selv (du kjøper billetter og går ombord på Grovane Stasjon). Den går per i dag opp til Røyknes stasjon, som også er der tømmerrenna ender opp.
Turen er lettgått da man stort sett hele turen følger oppi
tømmerrenna. Velholdt helt frem til ca siste kilometeren hvor det er en del
huller. Ikke verre enn at det går greit om man er forsiktig. Man går over to
spennende hengebroer og gjennom en relativt lang og lav tunell som små barn kan
synes er litt skummel.
Turen opp renna er
utrolig flott, og den må oppleves før det er for sent. Jo flere som er klar
over denne perlen, jo større er dessuten sjansen for at den faktisk blir tatt
vare på.God Tur :)
Hei Marit! Har du fremdeles originalbildene av tømmerrenna som jeg evt får lov til å bruke til utgivelser? Mvh Bernard Emmelkamp Emailen min er bejae@online.no
SvarSlett