søndag 17. juni 2018

Brufjellhålene, når du vil at turen skal være litt mer

Turen til Brufjell og Brufjellhålane på Roligheten i Åna Sira er en årlig greie. Enkelte turer blir liksom bare det, uansett om turen i bil blir litt lang. Og har du lyst på en tur med noe spesielt og litt utfordring, ja da er den her. Tur og veibeskrivelse kan du se her 
Etter jobb fredag i forrige uke pakket jeg en sekk, tok teltet i bilen og kjørte mot Flekkefjord. Det var ikke planlagt, men været og kvelden var så fin.
Været var perfekt. Vi kjørte helt inn til snuplassen i håpom en mulighet til å parkere her inne, men måtte gi oss å kjøre ut til p-plassen som er markert på vei inn til Roligheten. Det betyr et par km lengre vei :)
Vi begynte å gå mot Brufjell når klokka var passert 20 på kvelden, og var nede ved hålene ca 21. Vi var helt alene, møtte ingen denne fredagskvelden, fantastisk!!
Helt sant er det ikke, vi hadde følge av disse og hørte bjelleklang "over alt"
Ikke lett å se meg på toppen av varden, men jeg er der :)
Turen ned til hålene gikk bedre denne gangen. Det har vært tørt lenge så det var ikke så glatt som da jeg var her sist. Viaferrataen har fått sikringsvaier, men vi klatret ned uten utstyr, går fint om du tar det med ro og ikke er veldig høyderedd.
Å få være her ute helt alene er så flott. I sekken ut her har jeg med kjole, det henger igjen fra noe jeg lovte noen damer jeg traff her ute på min første tur. Bildene er tatt fra håla lengst borte, den er dypest og gir flotte motiv om du tar bilder innenfra og ut. (Ellers er det en god ide å ha kjole i sekken, det er lov å pynte seg, også på tur :) )
Bestevenn, kjæreste og turvenn over alle turvenner :)
Vi ble til sola gikk ned og fikk med oss en flott solnedgang.
Så bar det oppover igjen...
 Du kan velge å ta samme vei tilbake, godt merket. Eller du kan ta andre veien og ta hele runden. Det gjorde vi. Da ble turen 7,4 km og vi brukte 2 timer og 15 min i gangtid.
Sandvika sett ovenifra. Denne stranda minner så om Zakynthos, hvor vi var for etpar uker siden.
Sandvika i solnedgang
Dette er en flott tur. Det tar litt tid å kjøre til Åna Sira, men det er så verdt det om du er like glad i naturen og å være ute som jeg er. Klokka hadde passert 22 da vi kom til bilen, og det er egentlig ikke lov å parkere her etter 22. Anbefaler likevel en kveldstur, og håper du får oppleve å være alene. En helt annen opplvevelse enn når hålene er overfylt. God tur :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar