mandag 27. januar 2020

Glova på Styggedal og utsikt fra Vasslandfjellet

Det er lenge siden forrige innlegg. Det skyldes ikke at jeg ikke har vært på tur, men mange av turene har vært på andre siden av jorda, og turene hjemme har vært av de gode gamle kjente. Men denne helga fikk jeg gått noen for meg nye turer. Jeg fikk klippekort til Otra Il sine 10 på topp turer i julestrømpen min, og den grønne vinteren vi har legger til rette for at de fint kan gås nå i januar. Så da det ble fridag og oppholdsvær på lørdag gikk jeg noen av turene. Turene på Abusdal tok jeg på vei opp til Byglandsfjord. Utgangspunktet for begge turene her er p-plassen 200 m fra Vasslandtjønna. Kjører du Rv9 tar du av på Moisund mot Abusdal. P-plassen ligger 13,6 km fra du kjører av Rv9.
I 2020 er det 11 gang Otra Il arrangerer 10 på topp. Det startet i 2010 da Otra Il var 50 år.
Start og parkering er godt merket, og turene er merket med merkebånd. Det har de ikke alltid vært, og for meg som ikke er lokalkjent har frustrasjonen vært stor mer enn en gang for å finne både start og klippetanga. I år har det gått lettere :) 
Vasslandfjellet og Glova er to ulike topper, men start og deler av løypa er lik. Du starter på fin grusvei, og jeg ble overrasket over antall hytter og hus her oppe på heia.
Etter du passerer siste hytta og kommer litt opp i bakken blir det en blåmerket avstikker på venstre side ut til Vasslandfjellet med utsikt til Vasslandtjønna. Vi hadde ikke sol, men temperaturen og lyset denne januarlørdagen var flott. Vi er nå 437 moh.
Er ikke ofte jeg skriver i bøkene, men der jeg tenker at det ikke er så sannsynlig jeg kommer tilbake skriver jeg.
Det tar deg ikke mange minuttene ut til denne toppen, og skal du bare ut for å klippe så er det 10 min til du er tilbake på stien mot Glova
Vi brukte ca 30 min inn til selve Glova, og GPS sa nå 1,9 km fra starten. Så turen er ikke så lang.
Glova på Styggedal er en stor sprekk i fjellet og trolig av tektonisk opphav, altså at planetens overflate har forskjøvet seg. Glova starter som en liten sprekk i fjellet og vider seg ut til 2-3 m på det breieste. Du kan følge sprekken ca 300 meter bortover før den igjen forsvinner i fjellet.
Det er et flott naturfenomen, ser nesten ut som en mur som er satt opp med de loddrette veggene.
Fant en bolt som hadde kilt seg
Sprekken er sannsynlig uhorvelig dyp, men er i dag fylt med stein og grus men er ennå flere meter ned på det dypeste. Glova ligger 455-460 moh.
Klippetanga er lett synlig oppå flaten ved Glova. Det er ikke akkurat noen topp og utsikt her, men fenomenet var virkelig verdt turen 
Du kan se hele turen her : Vasslandfjellet og Glova

Turen ble på totalt 3,6 km og ble gått på 70 min i rolig tempo. Fin sti, litt vått, men ikke mer enn du må regne med på denne tida av året. Det ble en flott start på helga for min del. God tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar