søndag 8. september 2024

Rofjeddet i hjerte av Åseral på hodejakt

Nå ligger det mange turer på vent på turbloggen min, det har bare ikke vært tid til å sette seg ned. Jeg fikk et spørsmål i går om jeg ikke gikk på tur mer, men det gjør jeg, innimellom all jobbing og andre aktiviteter. 

Rofjellet, eller Rofjeddet, ligger på 688 moh i hjertet av Åseral. Her blir to daler til en dal, og elvene fra dalene renner til slutt ut i Mandal. Her er utsikten utrolig fin mot Kyrkjebygda og Øre sørover, og Vestredalen og Austredalen mot nord.

Turen starter fra skolen og idrettsplassen i Åseral. Gå langs fotballbanen mot heia og stien begynner i enden ved lagerbygget. Du kan følge merkinga til dagsturhytta og følge Eventyrskogen oppover. Det er bratt enkelte steder, men ikke verre enn at alle kan gå (nesten). Når du nærmer deg toppen der løypa deler seg tar du til høyre mot Rofjeddet, det er skiltet. Tar du til venstre kommer du til dagsturhytta i Åseral, orker du tar du begge turene.

Utsikten når du kommer deg oppover i lia er flott, det er lett å forstå hvorfor de kaller det hjerte av Åseral. Det er spesielt etter stikrysset mot Rofjedd at de værste stigningene er, her pustet jeg godt oppover. Vi hadde nesten stillestående luft da vi gikk, skulle gjerne hatt litt vind i håret opp her.

Vi hadde et mål med denne turen, og det var å finne hodene som Christian Sunde har gjemt her oppe. I sommer har turene mine i Åseral vært hodejaktturer etter at Christian har gjemt hoder på mange av toppene i Åseral. Her oppe skulle det være tre hoder gjemt, der alle så mot hver sin dal. Her er et av de med utsikt over dalen vist i første bilde.
De som leser bloggen min har sett flere av disse hodene. De varierer i størrelse, men flere av de vi har funnet i sommer er mindre enn min lillefingernegl, så du må lete litt. Vi er nok noen hodejegere som tipser hverandre, og på den måten har jeg fått mange nye "turvenner". Hodene her oppe er store, dvs som en 20 kroning, så de er greie for "nybegynnere".
Her er utsikten til hode nr to jeg fant på toppen
Og her er hodet. Tipsene finner du på Christian Sundes instagram side.

Utsikten til hode nr tre, altså den siste dalen sett fra toppen.

Da var alle tre hodene funnet. Vi brukte litt tid på toppen da vi lette etter hodene, men det er liksom litt av sjarmen. Disse hodene har fått meg på mange topper og på mange for meg ukjente flotte turer. Denne toppen er så verdt turen om du er som meg, liker å streve litt opp for å få superfine utsikter.
Utsikten fra varden på toppen. Går du tell tur så var postkassa og innsjekk et godt stykke nedenfor selve toppen. Fra postkassa og opp var det snaufjell og flott å gå, Vi traff kun en mann på hele turen, og han pleide ta turen nesten daglig og var ikke vant til å treffe noen sa han. Det skjønner jeg ikke, for denne turen var så fin at mange burde gå den.

Hvis du har ork, tid og lyst så tar du turen opp til Tippin som er Åserals dagsturhytte når du kommer ned i stikrysset igjen. Fra stikrysset bruker du maks ti minutter opp. Du kan se den turen her Tippin, dagsturhytta i Åseral Hytta ligger på Bronåsen, her en fantastisk fin utsikt, og et vakkert hode som ser utover den flotte utsikten.

Vi gikk kun til Rofjellet denne dagen da vi hadde besøkt Bronåsen noen dager før.
Du kan se hele turen HER. Den ble totalt 5,7 km med leitingen på toppen, vi brukte 2,5 timer i rolig gange og det ble 480 høydemeter. Det er også en tell tur med 30 poeng. God tur.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar