onsdag 6. april 2016

Et hundeliv på 78 grader nord

Julegaven min bare vokste etterhvert som jeg "pakket den opp" på min reise til Svalbard. At vi skulle på tur med hundeslede var et høydepunkt.
Vi hadde kjørt 350 km på snøscooter i dagene før, og jeg tenkte det skulle bli deilig å slappe av med hundekjøring (viser hvor lite jeg vet om hundekjøring :) )
Vi hadde booket tur med Green Dog Svalbard. Dette er et familiedrevet selskap som er lokalisert i Bolterdalen, 10 km fra Longyearbyen. De har drevet med hundekjøring i mer enn 20 år, og har en stall på 180 hunder.
Du får dress, støvler, lue, og votter. Denne dagen frøys vi ikke for å si det sånn......
Det var mye lyd i området
Mens noen tok det veldig rolig...
Blåere øyer skal du lete lenge etter
Hundene begynner å trene på trekking når de er ca 10 mnd gamle
De var ivrige etter å komme igang, og måtte stagges litt
Så utrolig tillitsfulle og fine
Vi var totalt seks spann som skulle ut, og vi klargjorde hundene selv

Da var vi igang.
Vi skulle ut på en tur med 400 meter stigning, og fikk beskjed om at noen av bakkene var tildels bratte. Jeg tenkte det kom til å gå fort, og her må jeg holde meg fast.......det stemte ikke helt. Vi hadde et veldig ungt spann, og de samarbeidet heller dårlig, så vi ble hengende etter. Det hjalp ikke særlig at spannet foran stoppet helt opp, da måtte også vi holde igjen. Og når de bratteste bakkene opp kom ble det mye jobbing, og det ble varmt! Så fikk vi ei litt eldre tispe ekstra inn i spannet, og DA ble det orden. Opp kom vi, og selv om vi følte det hadde gått seint så hadde vi brukt en halv time kortere tid enn det som var normalt.
På toppen selte vi av hundene, og vi hadde en koselig varm lunch i igloen :)

Jeg har funnet noen favoritter av disse de dagene vi har vært her :)
God stemning og temperatur i igloen.
Mens vi hadde varm lunch, sov alle hundene i snøværet. Jeg hadde selvsagt mest lyst til å ta alle med inn
Så litt kaldt ut......tenkte litt på Knerten i disse omgivelsene
Veldig klar for å komme igang igjen


Tispa lengst til høyre gjorde susen
Da var vi igang,og nå gikk det fort.....veldig fort
Smilte fra øre til øre
På nettsiden til Green Dog kan du se en presentasjon av alle hundene; 

Det blir født ca 20 hunder i året her, disse er tre mnd gamle, og hele gjengen stakk av da buret ble åpnet.



Han her ble til slutt fanget, og så ikke ut til å misslike det
En skikkelig ramp, løp under ei bu og visste jeg ikke kunne nå han.....
De fleste guidene vi hadde med å gjøre på Svalbard traff vi igjen her på kveldene. Koselig pub, god mat, god stemning og veldig gode priser, kan anbefales, du kan jo se selv her :  http://svalbar.no/

Mens vi har vært på tur har Knerten vært på ferie hos hønene, var såvidt jeg så han her.......håper ikke han har fått fjær og begynt å legge egg :)
Green dog er rangert som nr 2 av 15 utendørsaktiviteter på Spitsbergen på TripAdvisor, og kan trygt anbefales. Takk til guiden vår Ben for turen.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar