tirsdag 7. mai 2024

Fånefjell 745 moh. i nymerka sti til toppen

Da ble det topptur i nymerka sti til toppen av Fånefjell, liker du topptur med stigning og utsikt så er den her. Forrige gang jeg tok turen kom jeg opp fra motsatt side, og den gikk uten sti med kjentmann. Nå kan "hvem som helst" finne veien opp. Det er ikke noen god sti enda, men ila sommeren tenker jeg den er godt oppgått.

Vi startet turen langs Rv 9. Kommer du fra Evje kjører du igjennom Fånefjell tunellen og fortsetter til du kommer til p-plass på høyre side med skilt over Fånefjell vegmiljø. Parker her og ta grusveien videre til fots. 
Denne gamle veitraseen er flott å gå om du bare skal opp til Lisle Fånefjell også. De fleste går den fra andre siden, men like greit å gå denne veien.
Mye vann i bekken under broa da vi gikk 3.mai
Her er Djupedalsmuren, et imponerende byggverk. Du skal opp bakken her og et lite stykke videre på vei før du tar inn i skogen
Verdt å lese på de flott infoskiltene langs turen
Et lite stykke opp i neste bakke så finner du merkene på venstre side. Vi hadde blitt tipset om disse røde sløyfene, men det er blå sløyfer og merker på trærne også. Alle går samme vei, til toppen.
Når du kommer et stykke oppover vil utsikten komme, og for en utsikt. Det er bratt oppover, og du må klyve litt enkelte steder. Om du er redd for kanter og høyder så holder du blikket fremover. Du skal opp gode 550 høydemeter på denne turen, så det går oppover for hvert eneste steg du tar.
Jeg blir aldri lei av den flotte utsikten i Setesdal. Snøen ligger fortsatt på toppene, men denne lørdagen var det gode 20 grader og strålende sol.
Opp til denne varden går merkene. Du er nesten på toppen nå, du ser snaufjellet. Hold høyre oppå snaufjellet og du vil snart se varden på toppen av Fånefjellet. Toppen her heter Øvstefjødd.
Jeg anbefaler langbukser til stien er bedre, for jeg så ut som om jeg hadde ville katter da jeg kom hjem. Det er mye buskas, lyng og einer på vei opp.
Det lå fortsatt endel snø i skarene enkelte steder, men ingenting i løypa. På snaufjellet på toppen lå det snø.

Flere fine små vann på toppen, der isen prøvde å overleve i solsteiken.
Her er varden på toppen av Fånefjell, hylla helt ute er et perfekt sted å sitte

Du føler du sitter på taket her oppe. Det var helt vindstille og ikke en lyd å høre
Ser du Fantomet? 
Like fint i alle retninger
Fyller 60 om noen dager og tenker jeg må slutte med dette hoppetullet, men inntil da, ingen topp uten hopp
Da startet ned turen, og den krevde litt balanse og konsentrasjon enkelte plasser. Jeg sammenlikner turen med turen opp til Homfjellet i Valle, denne kanskje hakket verre eller dårlig hukommelse. Vel verdt å ta.

Vi brukte snaue 4 timer tur retur med en god pause på toppen. Jeg syntes turen var tung opp, og vi surret litt etpar ganger før vi kom helt opp da vi ikke fant flere merker. Totalt 550 høydemeter og 4,8 km  tur/retur fra parkering. Du kan se turen HER. Håper du tar turen så stien etter hvert blir bedre, anbefaler gode sko og lange bukser. God tur.
























 











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar