søndag 20. oktober 2024

Svanseråsen, ny topp med hodejakt på Hidra.

Det er lenge siden forrige Hidra tur, men for 14 dager siden tok vi ferja over fjorden og hadde en superfin høstdag på Hidra. Jeg planla ikke noen hode jakttur denne dagen, men fant en kort tur på nett på veien ut med ferja, og den skulle ha et hode gjemt. Så da tok vi den turen først.

Svanseråsen er en merket tur, på ut.no er den merket som middels krevende. Den starter fra Urstad gruve (Magma geopark), følger Ravnefjellveien og er merket derfra. Du kan gå den som rundtur, men vi valgte opp og ned samme vei.

Turen er godt merket, når du bare finner utgangspunktet. Vi satte gps'en på Urstad gruve og kjørte rett forbi..... Da vi snudde var det ingen problem å se skiltene fra den retningen.
Parkeringa er ved gruveinngangen, så jeg startet like godt med en tur inn i gruva. Anbefaler å ta en titt der når du først er her.

Hadde jeg hatt hodelykt med så hadde jeg nok gått lenger inn. Flere retninger og ganger inni her. På Hidra lå feltspat og kvarts helt synlig i dagen i grovkornede ganger som kalles pegmatittganger. Gruvedriften på Hidra startet i 1850 årene og siste gruve ble stengt i 1930. Gruva på Urstad er rensket og er gjort tilgjengelig for publikum. 

I Urstad gruve kan man i tillegg til å finne feltspatt og kvarts, finne boititt og muskovitt (kråkesølv), magnetitt og ilmenitt (hvit pigment), granater og det radioaktive mineralet aesyhnitt. Og nei, jeg kan ikke noe om dette.
Stigningen opp til Svanseråsen startet med en tur i stige, og etter dette bærer det oppover resten av veien. Det er fin sti og godt merket, og etter hvert får du en helt fantastisk utsikt i alle retninger.

På toppen kunne vi se ned på Hidrasundet og ferja på vei tilbake til fastlandet
Jeg var blitt tipset om at hodet var velig lite og på bildene Christian Sunde hadde lagt ut som tips, så kjente jeg igjen veggen da jeg så den. Jeg kikket rett på hodet, og ble egentlig litt satt ut for jeg var forberedt på å lete. Hodet er et stykke før postkassa på toppen, og det forundrer meg ikke om det er flere her.

Litt sånn gjemt i skyggen

Og hvis du lurer på størrelsen.......

Fortsetter du litt videre kommer du til postkassa på toppen, og flott utsikt i alle retninger
Og er du en av de som liker å legge igjen en signatur, så er postkassa her. Akkurat det er jeg dårlig på, for meg holder det med å finne toppen.

Vi snakker oktober, men fortsatt er det blomster å finne

Du kan se turen til Svanseråsen HER. En grei tur på 1,8 km med 165 høydemeter der vi brukte 50 minutter i gangtid i rolig tempo. God tur, og god jakt om du vil.

Har du lyst til å ta en topptur og hodejakt tur i nesten samme område, så kan du gå til Kalven som var vår første hodejakt tur på Hidra i 2018, det har blitt noen hoder etter det :) Tur til Hidra og hodejakt på Rasvåg




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar