fredag 8. september 2017

Bli med meg til Månen

Onsdag denne uka tok jeg meg faktisk en tur til Månen. Bare det å si det er fornøyelig. Jeg trenger av og til noen nye turmål, blir fort lei av de samme. Klart jeg har noen favorittturer i nærområdet til daglig bruk, men liker å prøve meg på en ny tur så ofte jeg kan.
Månen ligger mellom Skomrak og Åvitsland nær Lyngdal sentrum. I 183 meters høyde over Rosfjord får du vidsyn over Lyngdal, Kaldåsknipen, vindmøllene på Lista og havet. Og du får garantert pulsen opp på turen opp!
Å sitte i Månestolen og se på solnedgangen over Rosfjorden kan anbefales
Når du kommer på toppen av alle bakkene tar du stien inn til høyre, da er det 1 km igjen til selve Månen
Utsikt over Kvavik. Du går på gode gruslagte turveier og stier til to usedvanlig flotte utsiktspunkter. Dette er det første. Det er skiltet til stiene for utsikt.
På veien vil du komme forbi flere iøyenfallende flyttblokker som hviler på mindre steiner, noe som har gitt de treffende navn som «Pinnsvinet» og «Musa». Istiden må ha hatt sans for humor.
Det er litt månelandskap over stedet. Mange steiner som ser ut som om de har kommet fra himmelen. Det var veldig vått når du kom til toppen, og mye kuruker, så se hvor du går.
Flott sted å spise niste om du har det med, naturlige bord og stoler i terrenget

Da er det bare å slå seg ned......om det er ledig

Solnedgang og vindstille en september kveld, og tempen lå på 17 grader
Tenk, vi sitter i Månestolen på Månen, ikke værst.
God tur til Månen :) Går du fra parkeringsplassen ved Sørlandsbadet kan du regne 2 timer på runden rundt. Turen er da rett i underkant av 5 km lang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar