søndag 17. juni 2018

Ørnenapen, når de små oppdager gleden

Jeg har tidligere skrevet om en av turene mine til Ørnenapen, dette fantastiske utspringet i Setesdalen, nærmere bestemt i bygda Lauvdal, som ligge langs Rv9 mot Hovden. Vil du vite mer om hvor du starter og veibeskrivelse kan du lese det innlegget her
Grunnen til nok et innlegg om Ørnenapen er turen jeg tok forrige helg. Med store og små tok vi årets tur opp til Ørnenapen, og gleden da vi nådde toppen beskrives best slik:
Full jubel etter ca 1 time og 20 min opp til toppen. Og denne utsikten er SÅ verdt turen!! En av de fineste toppene jeg vet!
Så fasinert av utsikten! 4 år og allerede en toppturgjenger, for dette var ikke den første i år!
Denne toppen er ikke en plass du slipper taket i de små, det er rett ned og langt ned.
Gengen på tur :) Gjør ikke noe om det er litt grått, her får du uansett høydeopplevelsen og utsikten.
Ut på tur
Du trenger ikke gå så nærme kanten om ikke du liker det.....
Andre lar seg absolutt ikke skremme. Såååååå høyyyt
På veien ned plukket vi granskudd i den tomme nisteposen. Jeg kokte saft på de da jeg kom hjem, og DET skal jeg gjøre neste år også. Til de minste lagde vi saftis. En oppskrift finner du her
Den største forskjellen på å ta turen nå og forrige gang jeg skrev om den, er at det er mye lettere å finne frem nå. Mange har gått turen så nå er det en helt tydelig sti. I stibyttene er det lagt ut steiner formet som en pil, så å finne frem er ikke lenger noe problem. Ta turen opp dalen, og jeg lover at denne utsikten er så verdt slitet opp. Vi brukte totalt 2,5 timers gange, rolig tempo med yngstemann på 4 som gikk hele turen selv. God tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar