lørdag 23. juni 2018

Tur til Hidra og hodejakt på Rasvåg

I dag har jeg hatt en drømmeturdag. Opp tidlig, kjørte til Flekkefjord og videre til Abelnes og ferga til Hidra. Jeg har igrunnen hatt lyst til å besøke denne øya siden slutten av 90-tallet. Grunnen var at jeg ble godt kjent med kunstneren fra Hidra på denne tiden, en mann/dame det ikke går ann å glemme. I dag var det like mye en kunstner fra Flekkefjord som lokket, jeg ville nemlig kombinere turen med hodejakt. Jeg har skrevet om min hodejakt og hodene til Christian Sunde i flere innlegg tidligere, og jeg visste det fantes i alle fall to hoder på øya Hidra.
Vi tok ferja på morgenen i et flott St Hans vær. Du betaler ingenting på ferja ut, men betalte 212 kr på tilbakeveien, bil og to voksne, ferjeturen tar 7 min.
Fantastisk natur her ute. Har du lyst på topptur tror jeg du kan bli en stund om du vil ta alle!
Vi kjørte til Rasvåg der vi ville ta turen til toppen Kalven
Smale veier, møteplasser og idyll

Turen vi skulle gå starter fra museet på Rasvåg, Fedrenes minne, og skulle være 3,2 km lang. Det er grei parkering på oppsiden av museet, og stien er merket fra parkeringen.......i alle fall merket, men ikke godt skiltet! Vår tur ble 18 km lang, da vi svingte av i et stikryss......som også var merket. Du kan nemlig gå rundt! Så beste råd, følg stien rett frem og ikke ta opp til venstre der løypa deler seg etter ca 2 km. Vi fikk en flott tur i et aldeles nydelig vakkert terreng, men vi var egentlig på hodejakt og fulgte en beskrivelse for å finne hodene......du skal få den her:
Vi fulgte stien sørover som beskrevet, du kommer etterhvert til to små steinhytter, og her begynner stigningen. På toppen av stigningen vil du komme til et stiskille der vi ikke så at du kunne ta både rett frem og opp til venstre. Merkingen opp til venstre er lettest å se, så den tok vi. Det var feil, du skal rett frem og ned et lite skar. Det er merket med røde og blå merker begge veier, og flere plasser i dag var det vanskelig å finne neste merking.
Vi fikk endel km ekstra, men vi fikk også en fabelaktig utsikt, hadde følge av masse sau og fikk nyte synet av en stor ørn. Vi fant også en død sau, trolig en halvannen åring. Kan ikke ha ligget lenge, men kråkene og ørnen hadde startet etegilde.
Etterhvert forsto vi at noe ikke var riktig, fant frem kartet........merkelig at vi ventet så lenge, og så at vi virkelig var endel km på feil spor. Vi valgte å snu og gå tilbake da vi fort så hvor vi hadde gått feil. Vi kunne kanskje ha gått rundt, men vi fulgte jo egentlig en beskrivelse for å finne disse hodene.
Det første hodet skulle befinne seg i et skar, 100 meter før en stor rullestein som stengte skaret, som bolten på Kjerag. Her skulle det være et utsiktssted på venstre side. Hodet skulle være litt opp i høyden, ca 50 meter opp fra stien. Det skulle være ca 2 meter opp på veggen i en hukk bak noen einerbusker på den sørvendte fjellveggen. (Dette er beskrivelsen som Christian Sunde selv har lagt ut på sin instagramprofil) GPS skal være 32V 0359300E 6453756N
Vel, han her gikk rett på stedet, uten GPS, kun med beskrivelsen. Litt kult da :) Spesielt etter at vi nå hadde gått tre ganger så langt som vi hadde trengt.
Og her er bolten, du er liksom ikke i tvil når du kommer til den. Etter bolten, som du går under, er det nok en stein som sperrer, her må du krype under, kan bli trangt om du er stor! Beskrivelsen videre var at vi skulle ta stien til høyre rett etter vi hadde kommet igjennom, og så klatre opp til det bratteste punktet på Kalven.
Det er ikke noen ordentlig sti her, i alle fall ikke menneskelagd. Er flere stier etter sauene, men det er liksom litt kryp og klatring over og under om du følger de. Vi valgte å sikte på toppen og bare komme oss opp. På toppen skulle det være et hode ytterst i en liten revne helt øverst i hjørnet på en bratt og loddrett hukk. Christian skriver at han selv måtte ligge på magen for å ikke skli utfor da han festet hodet. Hodet kikker utover havet. GPS 32V 0359438 E 6453653N, høyden skal være 173,2 moh. Dette hodet fant jeg etter å ha ment at dette absolutt ikke kunne være på riktig sted. Og jeg ble dritstolt over å finne det :)
Rotet litt med å komme oss ned igjen og finne åpningen ut
Men merkingen var letter å se når vi nå gikk tilbake, etpar plasser hadde vi jo vært mer enn en gang i dag :)
Vi har hatt tilskuere og følgere i hele dag, uredde og nyskjerrige
Han her vurderte vi en stund på om vi skulle passere, han sto nemlig helt på stien og flyttet seg ikke. Var noe skummelt over de hornene, har på følelsen at dette var sjefen.
Vel, dette var en av turene våre på Hidra. Den ble lenger enn planlagt og vi brukte 4 timer på de 18 km. Men ingen klager fra oss, det var verdt hvert et steg. Og hodene ble funnet, så da er jeg fornøyd. De var like vakre som de jeg har funnet før, og jeg er ikke mindre glad i konseptet nå. Hodene får meg til plasser jeg ikke har vært før, og nå vil jeg ha deg til å finne dem også. God tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar