lørdag 1. juni 2019

Hodejakt på Søylands varden

Søylands varden er en av de høyeste toppene rundt Flekkefjord med sine ca 380 moh. Her er flott utsikt over Flekkefjord og omegn. Når været er klart kan du visstnok se til Lista, men det var ikke tilfelle i dag. Duskregn hele veien opp, men med funn av to hoder betydde ikke litt regn noe som helst.
Dagens mål, Søylands varden. Ikke visste jeg at det faktisk var to varder her oppe.
Turen starter fra Søyland, like vest for Flekkefjord sentrum. Kjør Rv 44 ut av Flekkefjord, ta til høyre  mot Søyland, ta til høyre inn Gråsteinsveien og etter ca 200 meter ser du starten på høyre side. P-plass like før svingen. Godt merker helt fra starten.
Følger grusvei et godt stykke opp bakken i starten.
Godt balansert :)
Hadde regnet godt i natt, og var lett regn i lufta. Resultatet er bare så flott og grønt.
Hovedgrunn for valg av tur var selvsagt min "hodegalskap", og vi visste det skulle være to hoder på veien opp. Tipset var en rød T på fjell på høyre side av stien...…
Dette hode så jeg rett på. Kanskje ikke så imponerende om du ikke vet størrelsen på det.
Her ser du størrelsen. Mindre enn pekefingerneglen og et godt stykke over mitt hode.
Også neste hode skulle være før selve varden. Mange av hodene jeg har funnet før kikker mot havet, så jeg leter ofte på fjell og stein mot havsiden. Der fant jeg dette.
De er bare flotte!
Utsikten her opp er superfin, selv om ikke bildene i dag rettferdiggjør den. To store flotte varder. Her var vinden tøff i dag. Vindstille hele veien opp fordi vi var i le, her ble vi raskt kalde i dag etter å ha blitt litt fuktige på vei opp.
Ut på tur, aldri sur. Her prøvde vi oss på varderoping :)
Turen vår ble på 5,5 km og vi brukte 1 time og 50 min tur/retur. Du kan følge den her  Søylands varden Vi tok deilig lunch nede i Flekkefjord i dag, og brukte tida til å finne to hoder til etterpå. Byhoder  er i grunnen flotte de og :)
Du finner det i Brogata :)
Strevde litt mer med å finne han her, men med litt hjelp og enighet om høyre eller venstre side av en dør, så fant jeg han fort.
Flekkefjord har fantastisk mye flott gatekunst å by på. Dette er helt ferskt og fantastisk flott!! Ikke gå glipp av det om du er i byen. Årets kunstner er @ivan_salazar_foto

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar