mandag 27. januar 2020

Hannåsfjellet, en følelse av høyfjell.

Hannåsfjellet er en ny topp på Otra sitt 10 på topp klippekort. Turen er ikke så lang, men den tar deg opp til en følelse av høyfjell når du går over kammen og får utsikten.
Ingenting å si på utsikten her over Otra på vei ned dalen
Turen starter fra Fjellanleggets nordre inngang, og du kan parkere på høyre side av veien, der ser du p-skiltet til 10 på topp. Parkeringa er langs Rv9, ca 8,5 km sør for Evje. Kryss veien og følg grusveien opp forbi bommen og til endes.
Dette er gammelt militært område, og i enden av grusveien sto en gammel henger og bil. Herfra følger du merket sti videre opp til toppen.
En litt hjemmelaget skytebane finner du også i enden av grusveien.
Når du kommer til toppen følger du eggen bortover til du finner treet med klippetanga. Utsikten er litt ulik alt etter hvor du er på eggen. Flott hele veien.
Ingen topp uten hopp :) 356 moh
Vi brukte 1 time og 5 min på turen, den er 3,4 km lang slik vi gikk den, med en total stigning på 173 m. Dette er en flott sjanse til å strekke litt på beina på vei opp eller ned dalen.
Du kan se turen her Hannåsfjellet