tirsdag 22. september 2020

Til Stavskar og Svarvarnuten en Husmannssommer dag i september.

Forrige helg ga oss Husmannssommer i september og vi fikk en av årets fineste turer i Setesdalsheiene. Husmannssommer, også kjent som fattigmannssommer eller gammelkvinnes sommer er en uvanlig varm periode med temperaturer over 20 grader som kommer etter en periode av kjølig vær i høstens innledning. Vi startet turen fra Berg i Valle, og jeg fikk erfare at ull kunne være tull også over 1300 moh. Vi sov litt lenger enn planlagt, og kom oss ikke innover i heia før klokka nærmet seg 11 på formiddagen. Men for en dag!!

Vi kjørte av Rv9 mot Berg og fulgte veien opp til bomveien starter, vipset kr 30 og fulgte veien et lite stykke til, da fikk vi en parkeringslomme på høyre side og fulgte veien videre til fots ca 50 meter før vi fikk skiltet mot Stavskar. Hele turen til Stavskar er godt merket og flere plasser lagt klopper over de våteste stykkene.

Det går svakt oppover det meste av turen frem til hytta, et lite stykke noe brattere. Vi brukte 1 time og 45 min i et rolig tempo. Fargene var fantastiske, sol og blå himmel, vindstille og 23 grader. Setesdal vesthei viste seg frem fra sin flotteste side. På vei innover hørte vi at sauesankinga var godt igang.

Stavskar er en ubetjent turisthytte drevet av DNT Sør. Hytta ble bygd i 1920 og ombygd siste gang i 2004. Hytta har 8 sengeplasser, den er enkel men utrolig sjarmerende. Vi kikket bare innom, men her skal vi definitivt overnatte en gang. Tenk at vi har slike hytter tilgjengelig!

Utsikten fra kjøkkenvinduet må bare beskrives som et vakkert stykke Norge.

Tipper dette en gang har vært utedoen

Ingen grunn til å nyte mat og drikke innomhus denne dagen, så pausen ble tatt et lite stykke lenger opp i bakkene. Elsker koppen min, og den er ikke bare til pynt! Er forresten mange muligheter til å fylle koppen med friskt fjellvann på denne turen, så ha koppen klar, det smakte fortreffelig.

Det stiger fort når du fortsetter stien etter å ha passert hytta. Målet var jo Svarvarnuten. Vi så den hele veien, det er det høyeste punktet, men vi visste ikke helt hvor vi skulle ta av stien for å komme til toppen. Vi traff et par midt i første bakken som fortalte oss om pila som ville komme etter vi hadde krysset åna og passert den store steinen..........vel, vi fant ikke denne pila før vi gikk ned igjen fra toppen. Men den ser altså slik ut :) Vi fant for øvrig ikke noen stor stein som skilte seg ut heller. Tipset må bli å ta av stien til venstre før du kommer til snøfonna som ligger hele året.

Det er ikke merket opp til toppen, men det er varder du kan følge om du først ser dem. Vi krysset snøfonna da vi fulgte stien og kom helt opp til toppen mot Bossbu. Da skjønte vi at vi nok skulle ha tatt av tidligere. Toppen lå nå på vår venstre side. Vi tok rett og slett bare en sving mot toppen og begynte å gå, det funket bra! Du trenger nemlig ikke å lure på hvor du skal, den er lett synlig :)

Se på disse fargene

Det er bratt og tungt mot toppen, men sånn skal det være. Nå var ULL TULL. Toppen ligger på 1378 moh. Det er ikke mer enn 2,3 km fra Stavskar til Svarvarnuten, turen er gradert som middels og beregnet til 2 timer på ut.no. Vi gikk nok litt lenger med omveien vår, men vi brukte litt kortere tid.

Svarvarnuten ser på avstand ut som om den har en kjegleformet topp. Det er sannsynlig at navnet har noe med formen å gjøre. Det kan se ut som om den er dreid, og et annet ord for dreie er svarve.

Fra toppen er det fantastisk utsikt i alle retninger. Denne dagen så vi Gaustadtoppen helt klart i øst, og skimtet Årdalsknapen i Bygland langt i sør. I vest ser du Urdalsnuten som er den høyeste toppen vest i Agder med sine 1434 moh.

Sagnet sier at om gutten sover på Svarvarnuten jonsoknatta så vil han drømme om jenta han skal gifte seg med. Bare et tips :)

Etter en lang pause på toppen i sola tok vi turen nedover og tilbake mot Berg. Ingen av oss hastet med å hjem denne septemberlørdagen, og vi angret på at teltet hadde blitt liggende i bilen.

Det fristet å ta et bad

Det var fortsatt mye blåbær, og de smakte av sommer

Turen vår ble totalt nærmere 18 km og i gangtid brukte vi 6 timer. Men denne dagen ville vi skulle vare så vi hastet ikke verken opp eller ned. De fleste vil kunne ta denne turen. Staver på vei ned fra toppen er et godt råd for å avlaste knær om du sliter med det. Ta turen da vel. God tur.