søndag 26. mai 2019

Orreknuten, Mønstremyrvarden, burtsdag og topptur.

De siste ukene er de ti turene i Ti på topp Agder 2019 gått 100 ganger, og vi sa takk for oss etter at målet var nådd på rekordtid, kun 24 dager. Så på fredag var det MIN dag, og burtsdagsønske var fint vær, topptur og hodejakt. Det har ikke blitt så mange hodejaktturer i vår, men de som leser bloggen min vet hva det dreier seg om. For de som ikke vet det så kan dere lese om Christian Sundes hoder i naturen her Hoder over hele verden
Etter tips så tok vi turen til Orreknuten og Mønstremyrvarden som begge har utgangspunkt i gården på Fidsel. Du kommer til Fidsel ved å kjøre til Flekkefjord, gjennom byen og følg Rv 44 mot Åna Sira. Ca 1 mil fra Flekkefjord får du skilt på venstre siden av veien inn til Fidsel. Følg veien helt inn til gården der du ser turskiltene og kan parkere.
Skiltet fra Rv 44 mot Fidsel, skiltet kommer etter ca 1 mil fra Flekkefjord
Fantastisk flott gård Fidsel. Du parkerer ved denne flotte stolen, det er et buss stopp her, så parker så du ikke er til hinder.
Så absolutt ikke ut som dette skiltet stemte, her var det bare fantastisk flott.
Turen starter gjennom tunet på gården, godt merket med blå og røde merker på trær og stein
Godt merket
Lurt å ta bilde av kartet, så kan du følge med underveis
Litt forvirrende i begynnelsen, da det ikke er merket til Orreknuten før helt på slutten. Men du skal følge merking mot Li, da kan du ikke gå feil.
Det hadde regnet godt på natta og det var så flott og grønnt nesten overalt. Litt blaut enkelte steder, så vi kom ikke gjennom dagen tørrskodd. Terrenget var så flott og varierende at bare det gjorde turen til en opplevelse.
Et parti av turen går du gjennom tett granskog som virket nesten helt død. Her når ikke sola bakken. Men alle trærne var grønne i toppen. Bakken var myk av alle barnålene og deilig å gå på.
Litt spesielt å finne dette skiltet når du er på hodejakt ;)
Når du kommer ut av skogen og ser mot denne gåren er det ikke lenge til stigningene for alvor starter. Flott syn å komme ut av skogen og se havet og få havbrisen rett imot.
Det er først her du møter skiltet til Orreknuten. Nå starter stigninga opp på høyre side av gården.
Utsikten er flott når du nærmer deg toppen. Stigninga er til dels bratt, var litt sleipt og glatt etter mye regn dagen før. Når du er oppe går du et stykke på snaufjell. Du kan ikke se målet for turen før du er oppe på toppen.
Her er Orreknuten i sikte. Løypa går rundt så du kommer opp på høyre side av bildet.
Fantastisk flott plass med en utsikt som bare gir meg tårer i øynene. Vi traff ikke et menneske på turen vår denne dagen.
Vi var blitt tipset om at det skulle være to hoder på denne toppen, og vi slapp å lete lenge. Vi fant hvert vårt, og de var like flotte begge to. Dette er like stort som negla på pekefingeren min. Det ser ut mot havet, slik jeg også gjorde på toppen.
Dette hodet er litt større, ca 4 cm, og min kjære gikk rett på det. Vi forteller ikke hverandre hvor vi har funnet hodene, så her må vi lete begge to. Jeg sier ikke denne form for jakt er noe for alle, men for meg er det blitt noe å glede seg til.
For et land vi bor i. Og for noen plasser det er laget merkede løyper til. Å slippe å gå i kø er helt topp.
Vi returnerte nesten til start, og gikk nå til venstre mot Mønstremyrvarden. Normalt ville jeg kanskje gått disse turene hver for seg, men når vi først var her tok vi de sammen.
Koselig og bli ønsket God Tur på denne måten :)
Turen opp til varden starter opp bratt granskog, fortsetter på snaufjell før du kommer ut på grusvei et stykke. Når du kommer ut på grusveien ser du varden på toppen rett foran deg. Det virket langt borte, men var en grei tur å gå. Du kommer inn i blåbærlyng og dreier så du kommer opp bak varden. Flott utsikt mot sjøen på toppen.
Her oppe fikk vi selskap for første gang på turen. Masse flott sau som virket veldig folkevant. 
Også her oppe var vi tipset om to hoder. Her er det bare å innrømme at vi lette LENGE. Jeg var på nippet til å gi meg, men så ringte jeg en venn og fikk tips. Dette hodet må du ligge på magen for å finne...…….
Men det var dette hodet som ga meg problemer. Jeg sto fysisk foran det opptil flere ganger uten å se det. Det er ikke stort, og det forsvinner i fjellet. Da jeg endelig fant det så var tlf tom for strøm, og jeg var usikker på om den fikk tatt bildet. Var bare å returnere til bilen og håpe bildet ble tatt før tlf døde :)
 To flotte turer hver for seg, og helt greit å ta sammen om du orker det. Vi gikk ca 5 timer, greit tempo. Rett i underkant av 10 km t/r Orreknuten, og 5,5 km t/r Mønstremyrvarden. Supergøy med turtips av instagramvenner jeg aldri har møtt, hadde nok ikke gått disse turene hvis ikke. 

På vei hjem ble vi tipset om at det var et hode på Storeheia, rett før vi kom tilbake til Flekkefjord sentrum. Vi svingte av mot Søyland / Helle, så mot Lilleheia. Parkerte på toppen og krysset et jorde, kom da rett inn på turstien Stoereheia rundt.
Bratt stigning til toppen. Rant mye vann her når vi gikk
Vi var tipset om hvor hodet skulle befinne seg, så det var bare å begynne å leite....
Nok et hode dukket opp.

Du trenger selvsagt ikke leite etter hoder for å gå disse turene, de er flotte som de er. Hodene er bare en ekstra ting å ta med seg om du vil. God tur, og god jakt til deg som vil det. Finner du hodene så legg bildet på Instagram og merk det #finnhodet .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar