torsdag 25. juli 2019

Stolsåta med utsikt så langt øye kan se

I går gikk turen nok engang mot Flekkefjord og topptur. Jeg hadde fått veibeskrivelse til en topp med fenomenal utsikt. Tipset var Stolsåta, med utgangspunkt fra Bjelland. Kjører du E39 mot Flekkefjord kommer skiltet mot Bjelland på venstre side etpar km før avkjøring til Flekkefjord. Følg veien helt til endes, og der starter turen.
Stolsåta 260 moh var målet for turen. Såte kommer fra norrønt og betyr sitje eller kjegleformet haug av høy. Så kanskje vi kan oversette med stolsitje.
Kan ikke annet enn å legge med bilde, og blir fortsatt flau. Veien opp til Bjelland er SMAL og svingete, og jeg var jammen ikke sikker på at jeg var på rett sted. Jeg kjørte som jeg fikk beskjed om til endes av veien, absolutt helt til endes. Der var jeg glad for at jeg så to menn som jobbet på en hytte, for da hadde jeg noen å spørre. Jeg gikk i turtøy, men på beina hadde jeg mens jeg kjørte disse fine gullsandalene. Jeg spurte om det var her jeg kunne parkere for å gå til Stolsåta, og de begynte å le. Høyt og lenge! Så pekte han ene på skoene mine og sa mellom latterhikstene: "Ja du er på rett plass, men skoa er feil". Jeg kjente jeg ble flau og måtte liksom forklare at jeg hadde andre sko altså :)
Men tilbake til parkeringa. Når du kommer opp til enden er det en klynge av hus. Du kan parkere ved siden av den store garasjen/loven, og der står dette skiltet. Du trenger altså ikke kjøre HELT til endes, da havner du hos gutta jeg snakka med :)
Fra parkeringa og til du skal ta av grusveien du starter å gå på er det etter min gps akkurat 2 km. Grusveien går etter hvert nedover, nedover og nedover, deilig i starten, adskillig tyngre når du skal tilbake. Hold til høyre i veiskiller, du får skilt når du skal av grusveien.
Om du tar deg tid til å kikke så er faktisk disse edderkoppnettene rene kunstverk. Det var mye av disse langs grusveien innover.
Jeg var tipset om at det var en våt tur, og det stemmer. Godt skotøy som holder litt vann ute er å anbefale på denne turen. Det er lagt litt til rette, men ikke mye. Turen virker ikke mye gått så det var gjengrodd store deler etter du går av grusveien. Men det er godt merket med blå merker, og stien er der under alt gresset.
Vannet her halvveis var helt klart og det var MYE fisk.
Myra her var et syn, men ikke like morsom å krysse. Det er vått i stileie.
Det var varmt i går, og innsektene innover ble hissige. Mye mygg og fluer. Jeg måtte stoppe halvveis å få på meg myggkrem, da ble det litt bedre. Disse fantastisk blå øyenstikkerne var det hundrevis av. De er virkelig bare et syn. Blue Dragonfly.
Det siste stykket opp til toppen er bratt og smalt. Det henger tau der, og jeg brukte det for å dra meg opp. Alltid litt skummelt når ikke du ser enden av tauet og vet hvilken tilstand det er i. Etter å ha gått noen toppturer i utlandet og sett helt ubrukelige tau henge til hjelp og sett folk falle, er jeg alltid litt skeptisk. Tauet her sjekket jeg før jeg gikk ned, det så bra ut.
Slik lå tåka da jeg kom opp, et flott skue. Jeg brukte tida til å lete etter gjemte hoder. De som leser bloggen min vet jeg er hodegal :) Mens jeg lette lettet tåka og viste meg alt jeg ønsket å se.
Uten mat og drikke osv. Varm drikke på topptur dagen før, men på denne turen var det kald drikke som gjald.
Tåka forsvant og utsikten er absolutt fenomenal, 360 grader. I vest ligger Hidrasund, Abelsnes og Andabeløy. Rett syd ligger Mysseskjæran og Elleholmene. I nordøst ser du Fedafjorden, broa og Angholmen. Mot nordvest ser du boligfeltet på Søyland i Flekkefjord.
Jeg satte meg først på fjellet ved den lille varden på toppen, men her måtte jeg flytte meg. Det var tusenvis av fluer inni og rundt varden. Jeg mistenker at noen må ha lagt noe inni den, for dette var helt vilt!
Disse bortgjemte hodene til kunstneren Christian Sunde er det som har gjort meg "hodegal". Jeg fant to av den på Stolsåta, og jeg kan si så mye som at de begge to har en fenomenal utsikt.
Vil nok si at det er bratt og et stykke ned om du faller for han her.
Jeg brukte en time og 10 min hver vei. Det var en tung tur, kanskje mest fordi det var så vått, varmt og mye innsekter. Jeg klarte å trø på orm i det høye gresset, og det likte jeg heller dårlig! Skulle ønske stien var mer gått eller gresset slått, så hadde turen vært lettere. Oppforbakken på grusveien kjennes også godt på tilbakeveien. Det skal sies at jeg hadde noen mil i beina fra tur dagen før, men jeg mener likevel at turen var over middels tung. Total lengde ble ca 9 km. Du kan se turen her Stolsåta en julidag God tur, og god hodejakt til deg som ønsker det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar