mandag 9. mai 2016

Idyll

I dag har vi bare tatt en labbetur, men for en tur. Dette er Idyll, og det nesten rett utenfor stuedøra. Vi har gått langs Otra, fra sykehuset og noen km oppover mot Kvarstein. Fra elvemunningen opp til Kvarstein bru er det ca 10 km. Otra er ca 240 km lang fra kildene nord for Hovden i Setesdal til utløpet i Kristiansand, og er Norges 5. lengste elv. Elva er seilbar opp til Kvarstein og har vært utnyttet til elektrisk kraftproduksjon fra 1890 årene. I forrige århundre gikk det små dampskip på flere strekninger av elva, fra Kristiansand til Kvarstein opptil flere.
Hele stien oppover i dag var dekket av blomstertepper
Gulveis, et helt fantastisk syn
Hvitveis, større enn de du vanligvis ser
Flere plasser oppover Otra er det fine plasser å sitte. Gode plasser for reflektering og rekreasjon
Et yrende fugleliv hele veien
Bare å nyte

Gjøksyre som små tuer innimellom
Denne veden har nok ligget en stund
Jeg har ikke gått denne stien siden jeg var ferdig utdannet sykepleier og begynte arbeidslivet med jobb på psykiatrisk avdeling. Da ble stien hyppig brukt med de pasientene som likte å komme ut. Når jeg gikk her i dag kom mange minner tilbake..... Jeg startet i psykiatrien i en periode med store omveltninger. Pasienter som hadde bodd et helt liv på Eg skulle nå i egne boliger. Gårdsdriften ble lagt ned, og pasienter som tidligere hadde brukt dagene sine på jordene, i fjøset eller ved saga ble nå medisinert og mye mer passivisert. Jeg fikk med meg elektrosjokk behandling. Pasienter ble ikke lenger lobotomert, men vi hadde flere i avdelingen som var lobotomert. Jeg var svært ung, og helt nyutdannet, kanskje lett å forme uten erfaring...........jeg gjorde meg mange tanker i dag.
Godt merket, du kan heller ikke gå feil. Flere skilt inn til andre turløyper underveis
Treet var nydelig pyntet med alle sine greinnøster
Det er bred vei et godt stykke, før det blir smalere sti
I forbindelse med anlegget av Eg asyl ble det funnet Vesuvian. Dette plasserte Kristiansand på det geologiske europakartet. Det er flere sølvsagn i ytre Kvarsteinskogen, og kanskje er flere av dem sanne. I 1920 ble det funnet sølv på et skjær i Otra på grensen mellom Hagen og Lian, her ble det tatt ut 15 kg rent sølv.
Det er sterk strøm flere plasser, og jeg opplevde flere som valgte elva som en vei ut av livet da jeg jobbet i psykiatrien
Flere plasser er det lagt fint til rette for passering der terrenget er litt kronglete
En flott leilighet, det fløy en kjekkas ut da jeg passerte :)

Rekkverk der stien er smal og nærme elva
Nå er vi på benken. Den er laget ca 1900 og var en naturlig endestasjon for spaserturer fra Eg Sindsykehus. Her kunne man sitte og hvile ut og nyte utsikten.
Det er mange skilt oppover som kunne fortalt deg mye historie. Dessverre er de fleste ødelagt og ikke lenger lesbare. Jeg skulle ønske det ble prioritert å få dem opp igjen. Her er historien om Brudesteinen som ligger på motsatt side av elva. Her ble det en gang utført et bruderov. Mens gjestene danset og smakte på sterke saker, rømte bruden med en sjømann over til Eg. Herfra tok de seg frem over Baneheia til et skip som lå seilklart på Vesterhavna.
Den store flate steinen på andre sida er Brudesteinen, der brudefølgene ofte stoppet opp når de rodde hjem fra vigsler i Oddernes kirke.
Jeg bare måtte legge meg ned å kikke litt "i taket". Kan det bli mer vakkert?
Mange har sin bolig i trærne langs hele elva. Her er det satt opp utallige fuglekasser, noe som gir den beroligende og deilige lyden av fuglesang hele veien.
Egentlig må det bare oppleves....
Vi er tilbake på parkeringsplassen på Egsjordet
Langs stien vokser Hvitpestrot, dette er en sjelden plante i Norge, og er satt på rødlisten over truede planter. Hvitpestrot er Kristiansands kommuneblomst. Sannsynligvis er det kun i Kristiansandsområdet den finnes i vill tilstand. Planten har vært regnet for å være en medisinplante, og folk tygde på den kraftige rotstokken i pest tider. Den blomstrer tidlig på våren.

Det var en fin tur. Har du ikke spasert langs Otra, så anbefaler jeg deg turen. Fint å gå for alle som kan gå :)














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar