torsdag 5. mai 2016

Gråmannen - TipåtoppAgder 2016

Det har vært en superfin vårdag, endelig sol og litt varme. I kveld tok vi turen til Gråmannen. Vi hadde ikke vært der tidligere, og jeg fant turen her: https://www.facebook.com/Ti-p%C3%A5-Topp-Agder-918272808291574/?fref=ts. Tenkte vi skulle ta turene etterhvert som de blir presentert. Kommer nok ikke til å følge gruppen på tur da køgåing ikke helt er min greie. Denne turen var super på kvelden, vi startet kl 18.30. og brukte ca.2 timer rundt.
Vi parkerte på Kjerrane og fulgte veien videre innover
Idyllisk i kveldssola langs bekken
Lite folk da vi gikk, og litt dårlig merking i starten

Det kommer etterhvert skilt på høyre side, og du starter turen oppover

Jeg ante ikke at det var jettegryte i dette terrenget
Jettegryter er glatte og ofte sylindriske hull i glatt fjell. De har oppstått ved at stein og grus er satt i turbulent bevegelse under isen. Navnet kommer av Jette, som betyr troll eller kjempe. Det er ikke vanlig med jettegryter i dette området.
Vi fulgte blå løype rundt i går
Utsikten fra toppen var flott i kveldssola
207 m.o.h.
Bok og kode ligger i boksen om du vil registrere turen

Terrenget går mest opp i begynnelsen, ellers er det småkuppert skog og noe myr
Sola var på vei ned da vi nådde Kjerrane igjen
En flott turvenn på en fin tur.

Et flott tiltak med Ti på Topp Agder. Jeg gleder meg til flere turer blir presentert, og er de nye for meg er det enda bedre. Ingenting slår en fin kveldstur i skog og mark. God tur.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar