søndag 3. juli 2016

De ække farlige, de ække det.....eller?

På turen min i dag ble jeg gående å lure på hvorfor ting i naturen heter det de gjør. Hva med øyenstikkere? Stikker de i øynene våre? Er de farlige?
Og hva med ormegress? Heter det det fordi det er stor sjanse for at ormen er der det vokser? Eller er det motsatt, at der det vokser er det ikke orm? Eller er alt bare tull?
Jeg lurte fordi skogen var full av blå øyenstikkere i dag, og ormegresset er fantastisk frodig og grønt der jeg går i skogen.
Det norske navnet refererer til folketroen om at øyenstikkere kan stikke ut øynene på mennesker. Noen steder i Rogaland blir de kalt helvedesnaver, som kommer av troen på at de kunne sy igjen øynene.

Men ikke bare er øyenstikkere helt harmløse for mennesker, de er ikke engang istand til å stikke
Det finnes 5000 forskjellige arter, hvorav vi har 48 i Norge. Hodet domineres av de store fasettøynene.
Vingespennet varierer mellom 2 -18 cm. Flere av øyenstikkerne er store dyr, gode flygere og dyktige jegere som fanger byttet i luften. Men altså......helt ufarlige for mennesker.
Så var det dette ormegresset da, er det orm her eller ikke. Bare å google da. Det som sto der var igrunnen ikke helt det jeg ønsket. Bregnene gir habitat for en rekke møll-arter, fluer og noen fugler. Hoggormen TRIVES blant dem.
Samtidig inneholder plantene trolig kreftfremkallende stoffer, og brukes ikke lenger i dietter i dag.
Så da ble jeg litt klokere med google i dag. Og nå har jeg fortalt det til deg også. Kommer fortsatt til å gå i ormegresset, og har fortsatt ikke tenkt å spise det :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar