søndag 3. juli 2016

Regn, regn, øsende regn, pøsende regn.......på topptur til Håstølknuten

Det var en deilig sommerdag at Marit sa til Morten; nå går vi ut i skogen for det er så mye bær.......
Kjenner dere igjen Blåbærvisa til Alf Prøysen? Vel, det kunne vært riktig. Det var 1.juli, og burde vært en deilig sommerdag. Men det har pøsregnet frem til kl.17, men så kom sola. Da tenkte jeg at nå, nå tar vi en tur.
Jeg fikk denne boka til burtsdagen min av en turglad kollega, og fant flere gode turforslag
Kylland er ei lita grend med noen få gårder, som ligger ved FV 406 mot Evje, ca 19 km nord for Birkeland
Vi tenkte å ta rundturen Råmundshelleren - Håstølknuten, ca 4 km. 
Fra parkeringsplassen ved Kylland går det bratt oppover en gammel hestevei
Det hadde regnet HARDT hele dagen, og flere plasser var stien blitt til bekk. Det var opphold og sol da vi startet.......det skulle ikke holde lenge....
Litt annerledes merking på denne løypa
Likte disse merkene, selv om jeg ikke så de før jeg ble gjort oppmerksom på de :) Er et par meter lange :)
Svobergfjella oppover er et unikt naturfenomen. Flotte å gå på, antagelig mindre glatte når det er tørt! Men nå er regnet tilbake og de ble glatte som såpe....
Råmundshelleren kommer du til etter ca 1 km. Du må ta en kort avstikker fra løypa inn til helleren
Råmundshelleren er en stor heller, og det er knyttet flere sagn til stedet. Blant annet sies det at det har bodd en fredløs mann her, derav navnet Råmund

Purpur lyngen er nydelig nå, og den rosa fargen synes godt på fjellene
Etter nok en km er du oppe på toppen av Håstølknuten. Fjellene er flotte å gå på, men fy så glatt!

Varden på toppen er stor, og er en gammel varslingsvarde
På toppen ser man kyststrekningen fra Kristiansand til Arendal. Nordover kan man skue mot Åmli, Tovdal og Himmelsyna. Himmelsyna er et av målene senere på sommeren for oss. I vest ser man mot Åseralsheiene.
Om det ikke var solskinn og deilig sommervær, så var det i alle fall MYE bær, og de er såvisst modne!!
Så mye bær at kvistene bøyde seg.
Det var virkelig mye multekart i området. Jeg har aldri vært så heldig å få plukket multer, har ikke visst hvor jeg skal lete. I år har jeg virkelig sett mange multeplasser, men tviler på jeg er der når de er modne.....
Flott tur selv om det regnet. Det ble glatt ned igjen, men kaldt var det ikke. Anbefaler turen i tørt vær......og når multene er modne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar