mandag 31. juli 2017

Roadtrip med Plaka som mål.

På 20. året har noen av ferieukene blitt brukt på Kreta. Jeg blir aldri lei! Jeg er grekofil, og Kreta er i manges øyne blitt mitt andre "hjem". Vi har alltid hatt utgangspunkt på nord-vest siden, i likhet med de fleste nordmenn som er på Kreta. Men de siste årene har vi fartet litt rundt. Jeg har skrevet om noen av turene før; Balos lagunen , Imeris Gravousa og Santorini og du kan se turene ved å klikke på navnene.
Jeg tror ikke lenger det blir nord-vest siden for meg, etter denne gangen å ha leid bil for å se på nord-øst siden av Kreta. Det ble noen mil i bil, på fine hovedveier, men også på nesten bilfrie veier i fjellene og gjennom de fineste små landsbyer. Målet var Plaka, og turen ble alt hva jeg ønsket.
Det klareste vannet ventet
Vi startet i Platanias, vest for Chania, kjørte så hovedveien til Rethimno og videre til hovedstaden Iraklio. Veien her er fin, men grekerne tar ingen hensyn til fartsgrenser og sperrelinjer. Små kirkehus langs veien som markerer dødsfall sees overalt, ofte flere på samme plass. I en av svingene var det fem hus ved siden av hverandre, noe som gjør at det føles litt ekkelt å kjøre der. Det viktigste du kan gjøre er å følge med i speilet, kjøre til siden og la de passere. Etter hovedstaden tok vi av og kjørte opp i fjellet, fulgte gps kartet på tlf og fikk de opplevelsene vi håpte på. Helt fantastisk.
Varmedisen lå over landskapet, tempen er 40 pluss
Mange av fjellene er svært høye, og det ble litt surrealistisk når vi så snø på noen av toppene
Beste plassen å være til tider denne dagen. Lei ikke bil uten aircondition!!! Cabriolet er ikke å anbefale når sola står så høyt og lufta står stille, bare et tips. Det dannet seg is på vinduet i perioder pga temperaturforskjellen ute og inne i bilen.
Her snakket vi korketrekker. Litt skummelt når veien var av slik kvalitet at den flere plasser hadde sklidd ut og var nesten hul. Vi så mange steinras som hadde gått, men opplevde ingen selv. Vi møtte svært få biler etter vi tok av fra hovedveien.
Mange fine frodige strekk også, ble overrasket av hvor grønnt det er i så tørt klima
Vi kjørte igjennom flere små landsbyer, der alle ser hvem som kommer. Fantastisk flott, anbefaler stopp når du kommer til disse. De fineste på vår tur var Kastelli og Fourni.
Målet vårt var Plaka. Siden jeg leste boka til Victoria Hislop, The Island, har jeg villet reise til Plaka og Spinalonga. Spinalonga besøkte jeg med båt fra Agio Nikolaos for etpar år siden, men jeg ønsket nå å besøke utgangspunktet for boka, Plaka. Plaka var nesten død før boka ble skrevet, men etter boka er byen for mange blitt et must å besøke. De fleste kommer hovedveien langs sjøen fra Agia Nikolaos, og da fra andre siden enn det vi valgte.
Etter litt over tre timer og 210 km så vi havet, Plaka og øya Spinalonga utenfor. Det er blitt bygget opp endel de siste årene, etter at byen igjen lever av Spinalonga. Da Spinalonga var leprakolloni overlevde de fattige innbyggerne i Plaka nettopp av forsyninger til beboerne på øya.
Veien ned fra fjellet var bratt, svingete med en fantastisk utsikt, og vi gledet oss til bading!
Vi tok et nytt besøk til Spinalonga, denne gangen kun en 5 min båttur de 650 metrene over til øya
Så utrolig mye bedre komfort med en åpen liten båt og kort båttur enn ved siste besøk
Endelig tid for bading etter turen ut på øya, fantastisk vann......fullt av fisk!
Her er ikke sandstrand, men store rullestein. Veldig behagelig. Det er laget ramper på stranda som går ut i vannet, det gjør det enkelt å gå både ned og opp av vannet, smart!

Det er mange fiskebåter langs brygga, og sjømat på mange av menyene, ferskere blir det ikke
En gate langs vannet, og en gate på andre siden av husene, det er alt

Også her er blått og hvitt domminerende


Så innbydende overalt. Ikke mange nordmenn her, domineres av russiske og franske turister på denne siden.
Det ble sjømat til lunch på oss
Den gamle damen som serverte gjorde måltidet ekstra fint. Hun var oppvokst i Plaka, bodde nå i Athen om vinteren, men jobbet fortsatt i Plaka hele sesongen. Hun mente selv hun var i paradis. Nydelig dame, nydelig mat.
Siestatime. Det var virkelig hett denne dagen.
En siste titt mot Spinalonga før vi fortsatt turen
Vi valgte samme vei tilbake, over fjellet. Vi fortsatt videre til Agia Nikolaos da vi kom tilbake til hovedveien, men det får bli en annen tur. Etter denne turen vet jeg at neste reise til Kreta blir på øst siden, og jeg ønsker meg til Elounda......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar