mandag 22. januar 2018

Siste topptur i 2017 ble trappetrening til Koko head på Hawaii

At fjorårets siste topptur skulle bli en trappetur hadde jeg ikke trodd, og at den skulle gå på Hawaii var helt usansynlig. Men slik ble det!! Min Julegave har vært turer de siste årene. Ikke det at jeg har ønsket meg de store turene, da jeg mener flotte turer likegodt kan skje i nærområdet. Men takknemligheten er stor for at jeg har fått oppleve dette. Så i romjula tok vi av, og etter en reise på bortimot 36 timer var vi i Honolulu. Avstanden er vel grunnen til at jeg tror dette var mitt første og siste besøk på øya Oahu, men hvem vet..... Klart vi har ligget på Waikiki beach, men det meste av tiden ble brukt i nord, i North Shore og på de vakreste strender nesten uten folk. Men topper finnes overalt, og denne gikk vi fra Honolulu, som en flott årets siste topp.
Det var som å komme til Paradis, fargene, tempen, folkene, maten. Men det er like langt fra perfekt her som alle andre plasser. Kontrastene mellom fattig og rik er veldig synlig om du bryr deg med å se. Men vakkert, det var det.
Her er toppen vi valgte som årets siste topptur. Det er en trappetur ca 30 min taxitur fra Honolulu sentrum. Vi avtalte henting med sjåføren etter 2,5 timer og startet turen kl 08.00. Tempen var egentlig ganske lik hele døgnet, men sola var sterkere utpå dagen. Vi hadde jetlag, og hadde allerede vært våkne mange timer. Tidsforskjellen er på 11 timer, og Hawaii ligger etter oss hjemme.
Ved godt mot, har da gått trapper før........Helt ærlig, det var mye lenger enn det så ut som. Trappa er 1048 trinn, og består av jernbanesviller
Turen er populær som treningsøkt, og den garanterer høy puls, gelebein og flott utsikt på toppen. Bunnen av trappa ligger 196 moh, og du skal opp til 368 moh på toppen.
Det ble bratt etterhvert, og enkelte begynte å få store problemer, både pga høyden og pga kondisjon.Trinnene er høye, og enkelte plasser svært dårlige, et trinn her er to normale trappetrinn. Når du nærmer deg halvveis får du godt inntrykk av utsikten du vil få på toppen.
Halvveis vil du oppleve at du ikke lenger er på bakken, men det er et stykke ned under skinnene, her sleit mange. Skinnene ble laget under 2.verdenskrig og brukt til å frakte mennesker og forsyninger til toppen. I dag fungerer de kun som turløype.
Bare å gå på, godt tips er å ha med drikke og smøre deg med solkrem før turen starter. Det finnes små avstikkere på siden enkelte plasser, som kan være greie å bruke for å hente seg inn om du føler for det. Vegetasjonen oppover vil også gi deg skygge etterhvert. Men som alltid, det var endel som overprøvde seg selv, det er litt mer enn bare en trapp....
Flott utsikt om du snur deg litt på vei opp, du ser hele kysten på østsiden av øya Oahu.
Jeg har aldri vært på en grønnere plass enn Hawaii. Ikke rart Jurasic park ble innspillt her på øya. Øya er en av de mest regnfulle plassene på jorda faktisk, mest i nord.
Det er bratt på det bratteste, og jeg måtte ned å støtte til tider med hendene. Var faktisk verre å gå ned!
På toppen av trappa er du ikke på toppen, men følg stien videre oppover til toppen av krateret. I ettertid så vi på kartet hvor nærme vi var to av våre senere turer, men da jeg ikke visste noe om turen før etpar dager før avreise rakk jeg ikke forberede meg så mye :)
Fantastisk utsikt!
Svett og høy puls.På toppen av det store krateret Ko ko head.
Et stykke ned. Deilig med vinden som kommer her, mye pga krateret under oss. Vi brukte 45 min opp, turen er beregnet til en halv til en time. Vi gikk litt i kø på slutten, men tror ikke min form hadde klart det noe raskere den dagen....
En av de mest fotograferte plattingene med en formidabel utsikt på Hawaii
Det er tre ulike utsiktspunkt på toppen, med ulik utsikt
Klar for retur. Etter å ha vært på toppen noen minutter så blir beina litt stive når du skal ned....
Vi valgte å bruke resten av dagen på Waikiki beach, følte at treningsøkten på morgenen var grei nok.
Det ble årets siste topptur. Vi ringte hjem og ønsket Godt Nytt År fra toppen, og et halvt døgn etter gikk også vi inn i 2018. Rakettene så vi fra stranda sammen med tusenvis av fastboende og turister.
Turen vår ble på totalt 2,2 km med en høydestigning på 307 meter. Vi brukte totalt 1 time og 23 minutter, og hadde dermed god tid på oss til vårt avtalte møte med vår kinesiske taxi sjåfør. Jeg regner ikke med at jeg kan si god tur til så mange på denne turen, vi traff ikke en eneste nordmann på våre uker på Hawaii, men vi hørte ofte "ooohh Norway...........where is that actually?"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar