tirsdag 9. juni 2020

Sorgen forgikk meg på Ulrikens topp

Tre dagers jobbtur til Bergen i mai kunne nok for enkelte minne mer om en treningsleir enn noe annet. Jeg er heldig som har en kollega som er like glad i toppturer og friluftsliv som jeg selv er, og der turtøy tar mer plass i kofferten enn selskapstøy, selv om vi også deler smaken for bobler i glasset.
Etter jobb ble turen kort til hotellet og klesskifte før vi heiv oss på en buss mot Haukeland der turen opp til Ulriken, Bergens høyeste fjelltopp, var målet. Og nei, vi tok ikke gondolbanen Ulriksbanen opp, den var for øvrig stengt for restaurering, vi tok beina fatt.
Det var opp her vi ville. Ulriken 643 moh er Bergens høyeste fjell

Det er flere stier opp til toppen, vi valgte å starte fra Ulriksbanen. Vi hadde tenkt å gå Oppstemten, men bomme litt underveis og gikk vel en kombinasjon av Korketrekkeren og Oppstemten. Opp kom vi oss.

Vi begynner å komme opp i høyden, og skyene sprekker opp litt og gir oss utsikten vi vil ha.

Det var vel her vi bommet litt på veien. Vi skulle nå ha krysset en parkeringsplass, men i stedet tok vi stien opp i skogen. Dermed traff vi ikke på trappa før vi nærmet oss toppen.

Vi ser nå både toppen og trappene Oppstemten. 

Her ser du trappene som har fått navnet Oppstemten. De ble ferdigstilt i 2018 og sherpaer brukte 3 somre på å bygge den. Sherpaene kom til Bergen sommeren 2016, og i september 2018 var de endelig ferdig. Prosjektet ble nesten stoppet flere ganger pga mangel på penger, men hver gang stilte folk og firmaer opp og donerte penger til prosjektet. Det sies at hver dag går mer enn 1200 mennesker opp de 1333 trinnene, så kanskje er det vel brukte penger. Det var mye folk da vi gikk, og det er en tøff trapp å gå, både opp og ned!

Det er virkelig en flott utsikt herfra, og det må sies at den var adskillig bedre enn utsikten vi hadde fra Fløyen dagen før, som var lik null grunnet ekte Bergensvær.

Restauranten på toppen var stengt, så vi måtte ta til takke med det vi hadde i sekken. Det sies at utsikten fra restauranten på kveldstid er formidabel.

Sandvikfjellet besøkte vi også dagen før

Tar du navnet? Du er i Bergen vet du......et ordspill basert på sangen som ble skrevet til Ulriken så langt tilbake som til 1775, Nystemten. " Jeg tok min nystemte cithar i hende, sorgen forgikk meg på Ulrikens topp"

Banen gikk ned med arbeidsfolk og utstyr, vi tok trappa ned igjen. De 1333 trinnene som er håndlaget med stein som er funnet langs Ulriken.

Mitt første ordentlige besøk i Bergen ble kort og heftig. Jeg er på langt nær ferdig med denne byen, jeg må tilbake. Mange fjellturer gjenstår her, skjønner godt de alltid sier gååååååmaan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar