mandag 20. september 2021

Nesvåghålo, en skatt i Sokndal

I helga ble det lang biltur, og litt kortere gåtur. Sånn blir det av og til når jeg har lyst å gå en litt annerledes tur. Vi tok bilen og kjørte til Sokndal og ut til Nesvåg som er et gammelt fiskevær med verneverdig sjøhusrekke. Jeg ville finne Nesvåghålo, en jettegryte formet av vann under en smeltende isbre. Hver sin interesse tenker du kanskje, og ja, det er vel noe i det.

Det er ikke så lett å finne frem til starten av stien om ikke du har fått noen veibeskrivelse, så jeg skal gi den jeg fikk videre. Kjør til Nesvåg og videre til du kommer til skilt som viser deg vei til P- Nesvåghålo. Kjør videre til parkering og gå så tilbake igjen til det første skiltet. Ta så asfaltveien opp bakken, forbi endel hus og gjennom et tun, så vil du komme til dette skiltet etter hvert. 

Stien er lett å se med en gang, men når du kommer over på fjell går det litt opp og ned og da må du begynne å se etter de små røde dottene og pilene.


Det er et fantastisk område å gå i, og jeg tror fargene er like vakre uansett vær og lys. Men dette er ikke turen du går om fjellet er vått og det blåser kraftig, da er det direkte farlig.

Det siste stykket ned til selve formasjonen går rett ned mot vannet. Man kan bli litt i tvil om merkingen viser riktig, men du skal ned, helt ned, og så over en større stein før du er i åpningen. Vannet slo faktisk helt inn da vi var der, så det var litt glatt i selve åpningen.



Du må passere den innerste dammen for å komme helt inn i enden

Å kalle det håle er vel litt misvisende, men formasjonen er vakker, her står jeg i åpningen

Går du opp og bak hålo er det en jettegryte der steinen som har gravd den ligger i gryta fremdeles


Vi var ikke helt alene i området, og du må passere en elektrisk ferist på veien ut, det hadde aldri jeg sett før. Da må du ut igrøfta og bruke porten som er satt opp. Vi så det ikke før på vei tilbake, så mulig sålen på skoen tok av?!?


 
Det ble en lang tur med bil, ca 2,5 timer fra Kristiansand. Selve turen er i underkant av 3 km t/r fra parkeringen. Vi brukte en time, og da med god tid i hålo. Vi kjørte Nordsjøveien fra Flekkefjord, og bare veien er en opplevelse. Jeg har tatt mange turer på det strekket og legger noen av dem her, de er så verdt å ta om du er denne veien. Det blir definitivt flere turer her i området. God tur.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar