mandag 7. august 2023

Ellingsknuten, utspringet høyt der oppe.

Ellingsknuten er et utspring jeg fikk bilde av for mange år siden tilsendt av en som mente at her, her må du opp. I år dukket denne toppen opp igjen, som en av #Bygland23 sine 23 topper. Kanskje har du sett den fra Rv9. Det har jeg gjort mange ganger. Når du kommer til slusene ved Storstraumen og ser innover, og oppover, veien til Åraksbø, så ser du utspringet. Her er det ingen sti, men du kan få noen tips. Jeg har nå vært her, krysset den av listen, og skal ikke opp igjen med mindre det kommer en sti.

Slik ser utspringet ut. Går du som oss så vil du se det på din høyre side når du nærmer deg toppen. Ta av Rv9 ved Storstraumen mot Åraksbø. Vi parkerte langs veien sør for Ellingstjønn. Det var en liten lomme der, men ellers så stopper du der du kan få bilen utenfor hvit linje. Så er det bare å ta inn i krattet, for det er det det er de første 30-50 meterne.
Så var vi på toppen, etter å ha fulgt en tørrlagt bekk/elv/steinrøys oppover. Problemet oppover var at steinene er dekket av mose og vanskelig å se hvor det var hull og sprekker, samt at steinene var bevegelige og flere flyttet seg. Litt ekkelt synes jeg, liker det egentlig dårlig. Men vi gikk forsiktig, brukte tid, og trakk ut i lyng og kratt der vi kunne. Når du nærmer deg toppen så følg eggen til høyre oppover til skogen åpner seg.
Turen er beregnet til 2 timer tur/retur, og for oss stemte det nesten på minuttet. Når skogen åpner seg får du utspringet i sikte. Du går ut på utspringet fra oversida, og her oppe er det god plass og ingen fare.
Utsikten, ja den står seg, flott både opp og ned dalen
Ingen topp uten hopp (når vi husker det)
Det er ikke så ofte jeg skriver om turer og så sier at jeg ikke anbefaler den, men her er det mer underlaget som gjør det. Vi var tre, og alle sliter litt med knær. Da er det ikke noe særlig med underlag som ikke ligger i ro.
Plassen på toppen er så stor at du nesten ikke følte det var noe utspring
Alltid glad når jeg kan dra med meg noen på tur, og disse er nok førstevalg. Tur uten sti ble ikke det vi foretrakk på denne turen :)
Noen er mer elegante enn andre når de tar topphoppet :) Takk for følget opp.

Ble med ut på kanten av Ellingsknuten

Dette er ikke en lang tur, det er helt andre utfordringer enn lengden som gjør at jeg ikke tar den igjen, eller at jeg egentlig ikke anbefaler den. Her må du ha gode ankler og knær, trø forsiktig både opp og ned. Det er slett ikke sikkert du vil være enig med meg om du tar turen, dette er helt min vurdering. Du kan se hele turen her Ellingsknuten. Turen er i underkant av 2 km som vi brukte 2 timer på tur/retur, totalt 276 høydemeter. Tar du turen så gå forsiktig.





















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar