mandag 7. august 2023

Gakkås i vakre Årdalsbø

Det har blitt gått mange turer denne sommerferien, de aller fleste i Bygland. Ikke visste jeg (eller det gjorde jeg vel) at det finnes så mange flotte topper i denne kommunen. Nå har jeg hatt leilighet her i snart fire år, og jeg blir ikke lei av turene innenfor kommunegrensa her. Nå skal jeg ta deg med til Gakkås i Årdalsbø.

Ikke noe å si på utsikten annet enn vakkert. På alle de nye toppene for meg denne sommeren har det vært UTSIKT. Akkurat slik jeg liker det. Du kommer til Åraksbø ved å ta av Rv9 like ved slusene ved Storstraumen. Det er skiltet til Åraksbø. Du skal opp til de øverste gårdene, smal men grei vei å kjøre oppover. Jeg hadde aldri vært i Åraksbø før, men det er ei flott grend.


Her parkerte vi. Ved bomvei 500 meter nord for Gakkestad. Vi fulgte veien opp til den flatet ut (et drøyt stykke og mange svinger). Det er en liten sti synlig på venstre side på toppen, her skal du inn. Så er det bare å følge sti der den er, og høydedraget der den mangler, ut til utsiktspunktet på toppen.

Jeg gir deg Gakkås :)

Måtte bare ta opp linseballen her. Motivet passet så bra inni. Himmelen og fjorden så knallblå i finværet denne dagen.

Da vi gikk hadde vi følge av mange flotte øyenstikkere. Liker egentlig ikke dyr som flyr rundt meg, men innrømmer at de er flotte å se på.

Lynga blomstrer fantastisk nå, og det virket som om de flygende også setter pris på den. Noen sier jeg tar mange bilder, hele tiden. Det er nok riktig, men jeg er av typen som også ser alt rundt meg, og nyter øyeblikkene også i ettertid. Så kan jeg jo dele de med deg :)

Bli med ut på kanten til utsikten

Jeg fikk vite om denne toppen ved å følge #Bygland23 på Facebook. Her er det satt opp 23 topper som du kan gå innenfor perioden 23.juni-23.august. Ta bilde og tagg. Jeg deltar ikke i konkurransen, men er glad for at noen tipset meg, for her var det mange flotte turer. 17 er tatt, men fortsatt er det noen nye igjen. De varierer i lengde og vanskelighetsgrad, denne er lett å finne, lett å gå.

Denne turen er ikke så lang, og det er sti store deler av turen. Den forsvinner av og til, men du finner frem. Følg høydedraget. Du kan se hele turen vår her Gakkås. Vi gikk 3,9 km på 70 min, totalt 197 høydemeter. Det går oppover, men ikke verre enn at du blir varm og får opp pulsen litt. Gakkås ligger 580 moh, men gps'en min sa at høyeste punkt på turen lå 608 moh. Denne turen går jeg gjerne igjen. God tur :)















 

1 kommentar: