onsdag 20. september 2023

Ånås, nok en flott topptur i Åraksbø

Ånås er en kort men bratt tur som gir flott utsikt til Åraksfjorden, Frøysnes og campingplassene Støylen og Reiårsfossen i nord. Vi kjørte Rv 9 til Ose bro og herfra følger du skilting til Åraksbø og videre til Gausi. Du kan kjøre helt inn til stistart, men dette er en privat vei, så det er anbefalt å parkerer ved Gausi, 400 meter forbi innkjøring til Stiganveien, her er det parkeringsplass. Jeg må si jeg virkelig har fått øynene opp for Åraksbø bygda denne sommeren.

Dette er utsikten du får! Du følger Stiganveien inn til veikryss, det var her vi parkerte på vår tur. I krysset ligger ei fin hytte, turen starter opp traktorveien til venstre for hytta.
Når veien flater ut tar du stien til venstre rett før bekken. Herfra er det tydelig sti helt til toppen.
Utsiktspunktet ligger ikke på høyeste punkt, men på kanten ut mot Åraksbø.
Et lite stykke fra toppen er det hengt opp et tau til hjelp opp den bratteste kneika. Ellers er turen grei å gå for de aller fleste.
Mye bær og mye sopp, og denne var det størrelse på
Nesten som ei pannekake
Jeg tok toppen og utsikten med meg i kula hjem. En perfekt kort topptur som vi kombinerte med etpar andre topper i Åraksbø denne dagen. Alle var turer i Bygland23, som var 23 topper som skulle gås mellom 25.juni og 25.august. Jeg rakk ikke alle i den perioden, men fikk mange nye turtips denne sommeren.

Turen gikk jeg 28.juli i strålende sommervær. Totalt ble vår tur 1,4 km og 147 høydemeter. Vi brukte 40 min i rolig tempo. Vi startet turen helt inne ved stistart da vi ikke visste at det var privat vei vi kjørte på. Neste gang går vi fra Gausi. God tur. Du kan se hele turen her Ånås i Åraksbø


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar