søndag 10. september 2023

Elgeknipen med fantastisk utsikt over Byglandsfjord

Det har blitt noen km og høydemeter denne helga, og i dag gikk turen til Elgeknipen (eller Hægeknipen som det står på kartet). Denne turen gikk jeg for første gang denne sommeren da det var en av de 23 toppene som måtte gås i #Bygland23, 23 topper fra 25-juni til 25.august, et kult konsept. Det var min 3.tur opp hit, men første gang jeg har gått kun den, så nå vil jeg dele.

Her er den flotte varden på Elgeknipen, du kan se den fra Rv9 mellom Byglandsfjord sentrum og Neset camping. Men så var det å finne veien opp da...

Jeg startet turen på Vassend, og startplassen er kjent for mange som start til Årdalsknapen. Ta av fra Rv9 mot Vassend, like før rundkjøringa på Byglandsfjord. Ta første vei til venstre og kjør ca 200 meter så får du parkeringslomme på venstre side, start turen med å gå rett opp jorde på høyre side så får du traktorveien videre oppover. Når du kommer til skiltet mot Årdalsknapen skal du bare fortsette rett frem.
Fortsett til du kommer til stokkene over bekken og kryss over. Denne turen er ikke merket, men ganske grei å finne ut av likevel. Var min første tur denne veien i dag. Fortsett på traktorslepe når du har krysset.
Fint terreng å gå i. Du skal følge her etpar hundre meter så kommer det en sti til venstre. Litt vanskelig å se, så følg med. Når du finner stien er det bare å følge den til toppen. Er ikke så mye gått, så jeg måtte kikke ned for å holde meg på stien. Denne turen går oppover fra bunn til topp, ikke så mange strekk med "hvile"
Men for en utsikt som venter deg, og en helt super plass å sitte. I dag var det helt vindstille og 28 grader, snakk om Indian summer i september. Dette kommer til å bli en av favorittene fremover, det betyr gått ofte.
Liker denne linsa, og den er ofte med på tur. Bare sånn for gøy.
Sjekk denne utsikten. Fortsatt litt dis i lufta, den lettet mer og mer utover formiddagen i dag.
Godt med kald drikke i dag var et must. Gikk til Årdalsknapen i går og kjente godt at varmen tok på.
Kanten nedenfor Årdalsknapen ses bak, det var gårsdagens tur.
Ser nesten ut som flyfoto av Neset camping fra toppen her

Jeg kan faktisk se rett ned på leiligheten min på Byglandsfjord. Og varden her oppe har jeg sett på mange ganger før jeg tok turen i sommer. Er det ikke rart at det måtte gå nesten 4 år før jeg kom meg opp?? Måtte en challenge til, takk til Stoga og #Bygland 23 for dytten :)

Har du vært i Tjuvhola? Her oppe ser du ned på den, midt i bildet.

Hele turen i dag ble 4,5 km med totalt 398 høydemeter og gangtid på 90 minutter, 50 min på å komme meg opp. Men her må du legge inn tid til å nyte både niste og utsikt, for utsikten er formidabel. Du kan se hele turen HER . God tur.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar