onsdag 30. august 2017

Drømmer allerede om krystallklart vann

I ferien i år tror jeg jeg fant den fineste stranda jeg har sett til nå på mine turer. Krystallklart vann, rosa sand og de deiligset bølger som liksom bare brettet seg forsiktig rundt meg. Men det tok meg 20 år på Kreta for å finne den, utrolig nok. Phalasarna er stranda grekerne selv drar til, og det måtte en greker til for å få meg med hit.
Klarere vann skal du lete lenge etter. Og masse fisk og krabber. Sandkrabbene var helt kritt hvite, jeg trodde det var skjell før jeg prøvde å ta de opp
Etter en god time i bil fra Platanias ligger Phalasarna på Kretas vestkyst. Du kommer ned fra fjellet som er kledd i oliventre og ser stranda bre seg ut. Vi hadde stillestående luft og den varmeste dagen i ferien, 45 grader. Bil uten aircondition er ikke å anbefale.
Greske venner er godt å ha. Dette er stranda de pleier å dra til, og det er forståelig når du har vært der.
Rosa sand som er farget av tusenvis av knuste skjell
En dis lå over vannet grunnet varmen
Fjellet er porøst og det er nok av dyreliv i alle hullene
Vi ble utrolig bortskjemt denne dagen. Det er ikke restauranter eller utsalg på stranda, men det kjørte firhjulinger og hentet det vi ønsket på en lokal kafe. Som gjest denne dagen fikk vi ikke bestemme, vi ble bare servert :)
Denne dagen ble tilbragt i vannet i timer av gangen, fantastisk!!
Enkelte vil ha det til at vannet her er så klart grunnet sprøytemidler fra olivenlundene. De lokale forteller at det er onde tunger som sier dette for å hindre den store turiststrømmen. For å motbevise beskyldningene blir det her tatt vannprøver ukentlig som visstnok alltid er fine. Grunnet strømmene inn er vannet her kaldere enn på andre strender på Kreta, DET merket ikke jeg noe til.
Tusenvis av skjell på stranda her
Stranda her er så verdt bilturen. Det går busser hit og flere av reiseselskapene arrangerer turer hit.
Jeg ser på bildene og drømmer meg bort. Det er bare gått noen uker siden ferien, og jeg lengter allerede tilbake..........dette blir en lang vinter :)
 Takk for turen til vår greske venn. Vi sees om ikke så altfor lenge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar