tirsdag 10. oktober 2017

Gråhei og Høgafjell, topptur i strålende oktobersol

I går fortsatte min hodejakt, denne gang i Gyland. Jeg skrev om hodejakten min for to uker siden, og du kan lese den her. I fantastisk oktober vær kjørte vi fra Kristiansand mot heller ukjent turterreng. Jeg prøvde via tursider på Facebook å finne ut hvor jeg skulle, og som man spør får man svar..... Da jeg endelig trodde jeg hadde kontroll på veien viste det seg at det....det hadde jeg ikke. Gråhei finnes på to plasser i Flekkefjord kommune, og nok en gang dukket navnet Birkeland opp, men slett ikke der jeg hadde vært før. Høgafjell er IKKE det samme som Høyfjellet, noe etpar vitere mente. Men hjelp fikk jeg, og turen var av det fantastiske slaget. Hvem vet, kanskje kan jeg hjelpe noen å finne frem med dette innlegget :)
Jeg prøver meg på en veibeskrivelse her, det var i alle fall slik jeg fant frem. E39 mot Flekkefjord fra Kristiansand, fortsett forbi Flekkefjord og sving av mot Tonstad/Gyland, forbi Gyland stasjon og butikken videre mot Tonstad, etter ca 10 min kommer du til Mydland, fortsett videre til du ganske snart får et skilt inn til Sandvand hyttefelt på venstre side, kjør grusveien helt frem til bommen, her er det anlagt en parkering. Gå så grusveien videre. Ser du likheten her? :)
Etter få meter på grusveien kommer dette skiltet på venstre side. Du KAN gå denne veien, men vi ble anbefalt å gå forbi og videre opp bakken. På toppen av bakken på venstre side finner du en sti opp heia (går veien nedover igjen har du gått for langt!) Følg stien til toppen av heia og ut av skogen.
Begge turene våre i dag var egentlig godt merket. Men de røde merkene er gamle. Løypa er ellers merket med stein oppå stein, slik som her. Mister du løypa så se etter stein på stein. (TAKK for tipset June)
På toppen av bakken og opp på snaufjellet får du også dette skiltet. Når dette skiltet kommer så kan du se rett bort på STOLEN som er en av plassene du skal lete om du er på hodejakt. Stolen var ikke noe kjent navn når jeg spurte, og den er ikke merket med navn på noe vis
Her er Stolen, og på denne store steinen er det gjemt totalt 3 hoder
To av hodene her er enklere å finne enn det siste. Jeg har fullstendig forelsket meg i disse hodene og synes konseptet er helt fantastisk. Et av hodene her finner du på Christian Sundes side på Instagram, kun med bilde. Men når jeg leste kommentarer fikk jeg med meg at det skulle være totalt tre hoder på Stolen.
Er de ikke flotte??
Her må du jobbe litt for å finne det. Hadde aldri funnet det om ikke jeg hadde visst det var der. Dette hodet er ikke langt fra hodet over.
Da var det på tide å komme seg opp på stolen, to var funnet, et manglet. Jeg må jo innrømme at været på hodejakten i går var adskillig bedre enn jakten to uker tidligere. Og terrenget og utsikten her på Sandvand var formidabel.
På toppen av Stolen. For et land vi bor i!!! For en natur vi har rundt oss!! Så heldige vi er!!
Det er et stykke ned, men nå er hodet funnet
Synes de har personlighet

Vi følger stein på stein og ser nå varden på Gråhei. Vi brukte ca 45 min opp i rolig tempo. Men du må beregne tid til leiting om du vil finne hodene.
Hodet på Gråhei
Her ble det matpause i sola, en hyggelig prat med andre turgåere, før vi siktet oss inn på neste topp. Siden vi slett ikke ante hvor lang tur dette ville bli var planen å dra hjemover nå. Men vi fikk så god veibeskrivelse til neste topp at vi satset på to hoder til.
Da har vi vært på Gråhei i Gyland, den Gråhei som ligger nord i Flekkefjord kommune
Vi fortsatte dagens tur og ville prøve oss på Høgafjell. Høgafjell ligger 555 moh, og du ser rett over på Høgafjell når du står på Stolen. Vi gikk feil og fikk en lenger tur, men jeg prøver meg på en veibeskrivelse her. Vi gikk ned til grusveien igjen og fortsatte denne videre innover. Følg grusveien opp en bakke og ca midt i bakken på venstre side ligger et hus, sving inn grusveien her 180 grader og følg nå veien til endes. Her begynner faktisk røde merker og stein på stein etterhvert. Traktorvei i begynnelsen, sti etterhvert. Når du kommer opp på myra har du fjellet på høyre side. Følg myra til du kommer til ei stor steinrøys, da kan du begynne å klatre.......du skal til topps. På toppen finner du fort stein på stein.
Det er to hoder her på toppen, bilder av begge hodene er lagt ut på instagramsiden med kartreferanse 32V 0368366E 6484779N. Da er det bare å begynne å lete.
Igjen; for et land vi bor i!! For de som leser bloggen min så vet dere at jeg ikke er bortskjemt med fint vær på turene mine, så denne dagen var bare helt perfekt. Selv om skoene var våte, pusten ble til tider tung og veien litt kronglete, men det er jo dette som er TUR.
Blåere kan ikke himlen bli
Siden jeg så bilde av dette hodet så har det vært et av favoritthodene. Jeg visste det lå under stein og begynte å lete under alle steinene så fort jeg kom på toppen.......det er noen stykker :) Så på Høgafjell fant jeg dette først.
Fargene er lysspill og ikke filter, er det ikke flott!!
Nyter livet i høyden, min beste turvenn
Totalt ble det 11 km, fire og en halv time gange, stigning på 491 høydemeter og sol fra knallblå himmel. En oktobersøndag jeg vil huske.
Takk til June for veibeskrivelse og hjelp, uten deg hadde jeg faktisk gått til feil Gråhei. Og tenk hva tilfeldigheter gjør, det skulle gå 20 år før vi traff dere igjen etter ferien på Kreta i 1997.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar