onsdag 25. oktober 2017

Hodet i Gaupeskaret

På vei hjem fra Jæren denne helga tok vi en kjapp topptur i Flekkefjord. Helt perfekt stopp etter noe tid i bil, godt å få bevegd seg litt, sola var fremme og vi skulle jo hjem til regnvær.
Da jeg startet jakten på hoder var det her jeg tok første turen, til Ravnåsen og Høgfjell, den turen kan du se her. Da visste jeg ikke at Gaupeskaret var i samme området. Men det som er så flott med denne jakten, og turbloggen, er at du treffer andre med samme "interesse for hoder". På en senere tur ble jeg gjenkjent og da ble jeg fortalt at jeg hadde glemt et hode, hodet i Gaupeskaret. Så da måtte jeg jo returnere da :)
Vi traff selvsagt ikke denne, men det må vel engang ha vært gauper i området grunnet navnet
Jeg repeterer veibeskrivelse, var letter denne gangen. Kjør til Flekkefjord, forbi innkjøringa til byen, gjennom begge tunellene og første vei til venstre mot Flikka, venstre igjen mot Loga. Følg veien etpar hundre meter og parker på plass på venstre side, rett før to hus. Begynner veien å gå nedover igjen, har du kjørt for langt. Du ser turskiltet fra veien. Følg stien, ved første stikryss holder du til venstre, mot Ravnåsen. Nå går du til du skjønner du er i Gaupeskaret.......så er det bare å lete
En liten halvtime så er du i skaret....
Dette hodet finner du fra stien. Synd vi ikke visste navnet på stedet da vi var her første gangen.
Hvis du følger Christian Sunde på Instagram er dette hodet lagt ut på bilde nr 44 (tell fra bunnen/første bilde). Du får to bilder her, et av hodet, og et av kartet med navnet Gaupeskaret merket. Krever jo lokalkunnskap for å finne det, eller tips fra turvenner på nettet :)
Ingen gauper å se, men en flott rask tur. Veldig vått og glatt i terrenget nå, sklei godt et par ganger ned igjen på alt løvet i det bratteste partiet. Bratt, men fin sti å gå.
 Da er hodejakten avsluttet i dette området. Jeg er klar for nye turer, må bare finne ut hvor først :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar