torsdag 4. oktober 2018

Hodejakt i Rauliheia og middag på Havik

Vi fikk til nok en hodejaktdag denne sommeren. Jeg begynner nesten å bli kjent i Flekkefjorddistriktet nå, etter jakten på disse hodene. Jeg fant ikke mer enn halvparten av det som var målet for dagen. Det skyldes nok mest min undervurdering av letetid, og min overvurdering av kartlesing, eller kanskje ikke det er ment at det skal være så enkelt å finne disse hodene. Kombinasjonen av dette gav uttelling i 50 % funn, men en 100 % flott sommerdag vest i Agder.
Vi startet turen fra Sjåsam. Vi kjørte til Flekkefjord og tok av mot sentrum i rundkjøringen, tok så til venstre opp Lyngveien, videre til Sjåsam og parkerte i enden av veien. Det er en bom her og god plass å parkere, stien/veien går rett inn i lysløypa.
Det skulle være et hode på Stornes, på en stein like ved stien på den vestlige siden av Raulivannet. Vel, uten å være kjent så fulgte vi lysløypa og en sti mot Nygård til vi kom til et vann, sjekket kompasset for hvilken retning som var vest og startet leitinga langs stien rundt vannet. Ser du hodet?
Uten å overdrive så er det endel steiner langs den stien, men holder du deg til neset så er det ikke umulig. Jeg er like fornøyd hver gang jeg finner et hode, og leitinga etter flere er letter om du først har funnet et :)
Jeg hadde sett tre hoder til i samme område på instagrammen til Christian Sunde, og de så ut som om de alle tre er på et bygg av eldre dato. Jeg fant kun to av dem.
Det eneste tipset her er Rauliheia......
Bildet på ig er lagt ut på vinterstid, jeg skjønner nå hvorfor....
Her står det kun Rauli 2 på ig
Ikke lett å få tatt bilde av disse.....
Etter å ha leita en stund etter et hode til vi mente måtte være i området ga vi oss og begynte på en lengre tur i Rauliheia. Det er muligens enda flere hoder i dette området, men jeg hadde i alle fall sett meg ut to til der Rauliheia skulle være stedet. Så vi begynte å følge stien som skulle ta oss til Raulifjell.
Tipset til dette hodet er å ta av stien mot utsiktsti, følge den til du får utsikt mot Lista fyr. Hodet er da på kanten av et lite stup ned mot myra. Om du følger denne beskrivelsen NØYE er hodet enkelt å finne. Om du tenker veldig utsikt er det lett å gå forbi....
Dette var definitivt det fineste hodet i dag. Likte plasseringen.
Dessuten liker jeg best når det er meg som finner hodene, og i dag var det jeg som fant tre av dem :)
Vi var på vei mot nok et hode her i dag, men valgte å følge stien for langt ned etter Raulifjell toppen, og måtte ha funnet en sti opp igjen. Det var linjearbeid i området, og vi var sultne, så vi satte oss med nista utpå nese ved Raulivannet og nøyt sola. Vi hadde gått 10 km og brukt 4 timer i jakten på disse hodene. Totalt hadde denne turen 430 meter stigning, så her gikk det opp og ned. 
Vi var på toppen av løypa........men her er ingen varde......
Etter turen i Flekkefjord tor vi turen til Havikstranda i Vanse. Vi tok med deilig lunch, fant oss ei sanddyne litt i le for vinden og bare nøyt den fantastiske naturen. Vi er så utrolig heldige som har denne vakre naturen tilgjengelig, som har helse og sanser til å kunne nyte den. Altfor mange ser ikke hva vi har, og tar kropp og helse som en selvfølge.
Ikke gå glipp av "Lyset på Lista" om du er her. Hytta er åpen for alle og du kan til og med overnatte om du vil. Jeg ble kjempelei meg da jeg så alt søppelet noen hadde latt bli igjen etter sitt besøk, og herverket som er gjort med bruk av møbler som askebeger. Så dette også var skrevet om i hytteboka.........hva tenker egentlig de som gjør dette??
Å oppleve sammen med deg betyr alt. En vakker solnedgang styres ikke av hvor jeg er i verden, men hvem jeg ser den sammen med.
Dette er sørlandsidyll for meg. Vakre Farsund.
En flott lørdag i juli i to vakre sørlandsbyer. Ikke gå glipp av naturen vi har, vi bor og lever i et helt fantastisk land. Og så lenge det fortsatt er hoder jeg ikke har funnet så kommer jeg vel til å returnere. God tur :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar