tirsdag 2. oktober 2018

Til Himmelsyna fra sydsiden.

På søndag tok vi nok en tur til Himmelsyna. Denne toppen er en av Ti på topp turene til Otra hvert år. På denne fjelltoppen møtes komunene Froland, Birkenes og Evje og Hornnes. Varden ligger i Froland kommune, men 200 meter fra toppen møtes de tre kommunene. Du kan se en av turene våre fra den brattere nordsiden her.
Denne gangen gikk vi den slakere ruta fra Førevatn og Sirishei til toppen. Vi kjørte RV 42 fra Evje mot Arendal, kjørte mot Risdal og videre mot hyttefeltet ved Førevatn. Her må du passere en bom, og det koster deg 100 kr i bommen. Følg veien nesten til endes, der finner du parkeringsplass og merking mot Himmelsyna.
Godt skiltet ved starten. Vi fant tre p-områder på vei opp, så du kan starte fra mer enn en plass. Vi kjørte nesten til endes av veien.
Fantastiske farger i heia nå. Så utrolig heldige vi er som har årstider.
Godt merket med H for Himmelsyna da vi gikk oppover. Vi kom til stikryss flere steder, så denne turen går fra "alle kanter" i hytteområdet
Store og små, tre generasjoner på tur i dag
Den eneste med klippekort på turen i dag, og Himmelsyna manglet klipp
På rett vei.......
Så var vi oppe, etter en god time med små pauser. 649 moh.
Just jump!
Mor og sønn :)
Dabbe gutta på toppen
Da var toppen klippet inn og årets toppturer gjort unna for denne gutten.
Tid for bålkos og pølser. Selv om det blåste godt på turen opp, så fant vi en plass i le der sola varmet og utsikten var upåklagelig.
En som ble litt utålmodig når pølsene kom frem.....
Så fornøyd med tur :)
Tur, bål, pølser og varm drikke. Rett og slett perfekt dag.
Bare å innrømme at blåbærene denne gangen var medbragt.
Ingenting å klage på på denne utsikten
Det ble mye fotballprat på disse gutta på turen. Ingenting å si på kunnskapen om spillere og geografi til disse to!
Nyter livet........
Føler meg veldig heldig som får dra på tur med han her
Flott terreng å gå i. Denne turen passer for alle, ingen store utfordringer
Da legger vi turen hjemover, det nærmer seg kveld denne søndagen. Merkingen på tilbakeveien er en F for Førevatn. Nå klarte vi faktisk å komme bort fra hverandre, fulgte hver vår sti i et skille og kom ut på veien både ovenfor og nedenfor der vi hadde satt bilen :) Men ingen problemer, alle stiene ender i hytteområdet.
Turen vår i går ble totalt 10,5 km. Terrenget til Himmelsyna er svakt stigende hele veien opp, og dermed motsatt tilbake. Du går på "svaberg" store deler av veien, korte partier med litt myr, men vi gikk greit tørrskodd hele turen. Adskillig lettere å gå fra denne siden, men ulempen er den lange kjøreturen før vi kan starte å gå. Hadde jeg bodd nærmere hadde dette lett blitt en plass jeg hadde gått mye tur i, lettgått med en skikkelig følelse av å være på høyfjellet. God tur.