søndag 21. oktober 2018

Sjarmerende Kritsa

Jeg er snart klar for nye reiser, og tenker at året 2018 har vært et utrolig år med tanke på opplevelser, og enda er det ikke slutt.
Men sommeren, den var på Kreta, som den har vært siste 20 år. Jeg blir liksom aldri lei av denne fantastiske greske øya. I sommer tok vi turen til fantastiske Kritsa. Kritsa er en av Kretas eldste og mest sjarmerende landsbyer, samtidig et av de mest fotograferte stedene på Kreta. Kun 10 km fra Agios Nikolaos, 375 meter over havet og omringet av vakre olivenlunder, ligger den lille landsbyen med sine 2000 innbyggere. Byen er bygget som et amfiteater på en fjellhylle.
Den eldste bosetningen i Kritsa-området, på den bratte steinhøyden sør for landsbyen Kastellos, dateres tilbake til 12-13-tallet f.Kr.
Byen har flere kirker, denne er den mest synlige men ikke den eldste eller mest betydningsfulle. Mitt besøk i denne ble veldig spesielt. Kirken er godt synlig når du nærmer deg landsbyen oppi fjellet.
Det var absolutt varmt da vi kom til Kritsa, 40 varmegrader og vi hadde sittet i bil i to timer.
Det var behagelige skyggefulle gater og vi ble overrasket over at det ikke ver mere folk i juli mnd. De fleste holdt seg nok til kysten i varmen, og tok ikke turen opp i høyden.
Fantastiske farger, mye trapper og vakre gamle hus.

Flere små kirker i byen oppi fjellet
Det er nok mer koselig enn praktisk å bo slik, det var ikke mye som liknet på luksus eller den standarden vi er vant til. Flere hus var likevel pusset opp og hadde hotellstandard.
En hvil i trappa måtte til
Det er en ro over disse små landsbyene som bare må oppleves
Selv om jeg ikke følte meg riktig kledd til å gå inn i kirken midt i byen ble døra låst opp for meg av en gammel dame, og hun regelrett dro meg med seg inn. Hun snakket og fortalte, desverre uten at jeg forsto noe da hun kun kunne gresk. Besøket her ble veldig sterkt for meg, uten at jeg klarer å fortelle hvorfor, men tårene bare rant....
Når Kritsa lyser opp om kvelden har den form av en skorpion. Gamle kretensiske skikker og tradisjoner holdes i live, og Kritsa regnes som en av de viktigste sentrene for veving
Vi fikk fantastisk servering og lunchen besto av pizza med kortreiste ingredienser. Aldeles nydelig var det.

Var ikke bare oss som syntes det var varmt denne dagen :)
Er så glad vi tok turen opp i fjellet og besøkte Kritsa. Å anbefale andre å ta turen er alltid vanskelig, noen vil like den, andre ikke. For meg ble dagen så verdt en lang kjøretur.
Jeg blir liksom ikke lei av Hellas og Kreta. Det er så mye å oppleve. Kanskje liker jeg det aller best pga tempoet, det er litt slowlife. Maten er et kapittel for seg, jeg bare elsker det greske kjøkkenet. Vi får ofte spørsmål om hva vi anbefaler når det gjelder reise, og jeg kvier meg litt for å svare. Vi er jo ikke like, hverken når det gjelder smak eller behag. Der jeg ser gull, ser andre gråstein. Kritsa opplevde jeg som varmt, ekte og et minne for livet, mye pga en gammel dame som åpnet døra og leide meg inn i kirken sin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar