søndag 19. august 2018

På taket av Valle, Nomelandsfjellet fra Honnevje

Søndag forrige uke er så ulik denne som det kan bli. Mens jeg i dag sitter nyopperert hjemme og ønsker meg alle andre steder enn her, så tok jeg forrige søndag turen opp på taket av Valle. De flotte fjellene som omkranser Valle er bare vakre. Når vi passerte Valle da jeg var lita lurte jeg alltid på hvordan det måtte være å skli ned fra toppen..........det lurer jeg ikke på nå lenger, og vil helst slippe å oppleve akkurat det. Men til toppen ville jeg gjerne. Vi gikk fra rasteplassen på Honnevje litt nord for Valle sentrum. God plass til å parkere her, og starten på løypa er like over veien.
Klar for topptur, den siste denne helga. Etter å ha gått Homfjell dagen før var faktisk beina litt sure. Stien går rett over et hoggstfellt før du begynner stigninga i overgangen til fjellet. Her kan du se turen til  Homfjell
Må jo ta seg tid til å snu seg og se! Max høyde på denne turen var 720 m, total stigning var 542 m
Midtveis i stigninga kommer du til en "transvers" der du følger stien på langs av fjellet. Her var det en stor flott heller. Det var helt ok å få gå litt uten stigning, jeg liker bare ikke helt å gå under noe
Veldig god plass under her og den strekker seg noen meter bortover
Puster litt på vei opp her, det er bratt
Ferdig med stigning, herfra er det stort sett lettkuppert skogsterreng
Fingerdalstjønn. Her fikk pulsen min et ekstra gir da jeg klarte å trø på orm. Mistet den av syne og klarte å gjennta det hele da jeg skulle ut på stien igjen.
Vi er kommet til postkassa ved Fingerdalstjønn, tar en pause før vi snur. Går fint an å bade her. Stien fortsetter opp til masta, men denne gangen snudde vi her.
For et land vi bor i og så heldige vi er som kan bruke naturen på denne måten. Hver gang jeg er på tur tenker jeg også på hvor heldig jeg er som har en kropp som kan og vil være med meg på tur, det er ikke en selvfølge.
Det var bratt til tider, men allikvell ikke glatt på fjellet. Overraskende godt feste på vei ned selv på bart fjell. For å spare knær kan det være lurt å trø litt utenfor sti der det er mykere.
På taket av Valle, sjekk den utsikten!
Bare å innrømme det, men det var ingen andre der :) Stort behov for å lufte. Fluene var hissige og angrep overalt :)
Her dekket vi bordet etter turen. Kan det bli bedre??? Ikke for meg.
Litt slitne bein fikk avkjølt seg på Honnevje etter ei flott turhelg i fjella rundt Valle

Løypa er gradert som krevende, rød. Ser det er litt ulike lengder om du søker turen opp, også litt forskjellig når det gjelder tidsbruk. Vi tok turen opp til postkassa på Fingerdalstjønn og ned, dette ble målt til 4,5 km totalt tur/retur. Vi brukte i underkant av to timer med litt småpauser. God tur, her lover jeg GOD utsikt. Jeg fortsetter dagen med å synes litt synd på meg selv og drømmer om neste turmulighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar