tirsdag 15. januar 2019

Happyhour på Solandsvarden




Etter mye jobbing og lange dager i Finland, så var fridag og søndagsturen både planlagt og sett frem til. Mine hodejakt-turer blir oftest lagt til vår og sommer, men med vinteren vi har her i sør til nå i år så var det nettopp hodejakt jeg hadde planlagt. Under planleggingen var det meldt fint vær, og selvsagt skulle min kjære turvenn være med. Meeeeeeen, så går det som det ofte gjør. Værmeldinga slo om og turvennen satt både værfast og jobbfast langt uti Nordsjøen.
Jeg tenkte at det finnes jo ikke dårlig vær...……..men det gjør faktisk det. Bildet er tatt da jeg nådde toppen. jeg holdt på å bli blåst av fjellet, det regnet vannrett og det kom et sett med lyn og torden. Men fargene var helt rå!
Turen til Solandsvarden i Flekkefjord starter fra Soland gård. Du følger E39 til Flekkefjord, tar av til Loga etter tunellen og kjører forbi Strømland og videre mot Soland. Kjør oppover og nyt utsikten på den bratte og svingete veien helt opp til endes. Du parkerer i tunet til gården og turen starter her. Jeg hadde en fin prat med grunneier både før og etter turen, en flott kar!
Turen er målt til ca 9 km og tidsbruk er beregnet til 2 timer, gradert som enkel. Du går på skogsbilvei et stykke og passerer to vann. Litt dårlig merket på etpar plasser, men følger du med på merkinga bør det gå fint også uten kart. Du kommer etter hvert inn i myr, og for min del må det beskrives som VÅTT! Det er flere topper og varder i området, og området innbød til flere turer.
Jeg ble i grunnen frarådet å gå av de tre på låven da jeg startet, og været er nok for de fleste et ikketurvær. Men jeg trives, både med været og det å gå alene. Klart jeg gjerne går med andre, men det å gå i stillhet i egne tanker er for meg rekreasjon. Jeg hadde gått i 45 min da jeg nådde toppen. Kald vind ble stoppet av godt turtøy, og den varme kaffen i sekken smakte ekstra godt i ly av vinden. Det vekslet på regn og opphold. Det går ganske bratt opp siste stykket, og fjellet var glatt enkelte steder. Men de fleste vil klare denne toppen helt greit.
Hva er det så som får meg til å kjøre fra Kristiansand til Flekkefjord og nettopp denne turen?? Det lurte i alle fall grunneier på :) Om ikke vi hadde topper nok i Kristiansand?? Klart vi har, og de er besøkt mange ganger. Men toppene i Flekkefjord har små gjemte hoder. Leser du bloggen min har du sett noen av de før. Jeg visste det skulle være et "tvillinghode" her oppe, men ikke noe særlig om hvor. Nå startet jakten :)
Flekkefjordkunstneren Christian Sundes hoder gjemt i naturen er ikke akkurat av typen som stikker seg frem, snarere tvertimot. De er små og blender godt inn i naturen. For meg har de en personlighet, jeg har bare falt så inderlig. Jeg hadde fått tips om en stor stein, og forsto ganske fort hvilken det måtte være. Men her var ingen tvillinghode!! Men jeg fant et vakkert i gull og turen var for meg allerede en innertier.
Det er i størrelse med siste ledd på tommelen min, og jeg hadde hatt to runder rundt steinen før jeg så det. Vakkert!!
Utsikten her oppe er formidabel og sikkert enda mer i godt vær. Men været bestemte seg for å prøve meg litt, så nå må jeg vel innrømme at jeg under leitinga begynte å bli kald. Jeg startet på returen, men...…….snudde etter 100 meter. Jeg ville så gjerne finne tvillingene. Opp med kart og gjorde et siste forsøk i en ny skråning.
Jeg ga meg egentlig og satte meg ned for å legge kaffekoppen i sekken. Du tror meg sikkert ikke, men jeg følte noen så på meg og snudde meg. Og der, der sto et nydelig blåfarget hode! Godt ingen hørte meg, men jeg jublet :)
Så blåmann her ble funnet med flaks. 
Jeg hadde fått spor :) Jeg fortsatte letinga litt til, og da dukket de opp, tvillingene, de jeg ser to eldre menn i. Det var nå jeg fikk følelsen av Happyhour, let etter to hoder og finn fire!!


Jeg gir deg bilde av funnsted, så er resten opp til deg :) Er det ikke noe som heter "Let og du skal finne" :)
Da var det bare å starte på returen, og været fant også ut det skulle snu nå, jeg fikk oppholds nesten hele veien ned.
Tusser og troll
På vei ned fra Soland så jeg denne stå på en topp. Sola kom frem og jeg måtte bare opp for å se på utsikten denne karen hadde.
Virkelig flott, slett ikke ny etter mosebekledningen å dømme.
Utsikten på vei ned den heller smale og svingete veien. Jeg tok sjansen på å stoppe i veien, det var ikke akkurat stor trafikk her.
Disse reddet meg ut i dag, selv i alt vannet jeg til tider gikk i så var jeg tørr på beina. De veier ikke mye og gir super støtte. De ble egentlig kjøpt til min planlagte fjelltur i Nepal før Jul, men turen ble utsatt. Nå vet jeg i alle fall at disse skoa holder når jeg drar dit. Min tur i dag ble 11.111 skritt på fitbitten, kult, ikke sant!
Takk for praten til grunneier, og takk for invitasjonen til nye turer i området. Nå vet også han at det er gjemt fire hoder på toppen et sted. Han trodde det var et, men hadde aldri sett det. Takk til Christian Sunde for gjemmingen, skulle ønske du gjemte noen i mitt område så jeg slipper den lange kjøringa :) God tur

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar