onsdag 24. april 2019

Åmliknuden, en tjuvstart på årets Ti på topp Agder

Etter dager med fri og skyfri himmel, så ble det jobb og regnvær. Men vi trenger det, begge deler.
Det er snart klart for årets Ti på topp, men helga er fullbooket, så jeg prøvde meg på etpar av turene i dag......for det finnes ikke dårlig vær.
Åmliknuden har start fra p-plassen ved snuplassen for bussen i Suldalen, og ligger like nord for Grim bydel i Kristiansand.
Fra bussens snuplass går du litt tilbake og over bekken på venstre side. Vi gikk andre veien noen meter før vi skjønte vi gikk feil vei, i grunnen helt typisk meg :) Det var godt merket med blå bånd hele veien, og kartet i starten ga god oversikt over turløypene i området. Et godt tips er å ta et bilde av kartet, så kan du følge med underveis om ikke du allerede har Ti på topp appen, som for øvrig er SUPER!
Du starter turen med å gå over den gamle jernbanebrua og følger starten på den gamle kongeveien nordover. Du følger da rester etter den opprinnelige Vestlandske hovedvei et stykke. Veien var fra slutten av 1700 tallet og frem mot 1880 årene hovedveien mellom Oslo og Stavanger. Før den tid var traseen brukt som ridesti og postvei.
God sti på hele turen, om enn ikke så bred som her.
Artige navn på veien. Trangedalen kler navnet, og man kan godt forstå navnevalget når man ser terrenget.
Det er godt skiltet, og Åmliknuden kan nås fra flere utgangspunkt som Kjerrane og Dalane.
Flott tilrettelagt over myrene, selv om det nå hadde gått helt greit uten da det er skikkelig tørt i terrenget. Regnet i dag trengs virkelig.
Utsikten på toppen var ikke formidabel i dagens vær. Varden er heller ikke imponerende, men turen opp var likevel flott. Det er en fin bålplass og benker like under selve toppen, og på klarværsdager er jeg sikker på utsikten er fin også.
Ny topp for min del, og regnvær gjør ingenting med tanke på turgleden.
Turen vår ble 4,2 km lang og vi brukte 1 time og 10 min tur/retur i rolig tempo. Du kan se hele turen her: Åmliknuden  En flott tur, ny for meg, og klart en plass som vil bli gått flere ganger, kanskje til og med i sommersol :) God tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar