mandag 29. juni 2020

Til Store Fånefjell med setesdøler med pulsklokke på som guide

Jeg har lenge ønsket å komme meg opp på Fånefjell, men aldri funnet noen grei vei opp. Jeg ser på flere turblogger at folk skriver de er på Fånefjell når de i virkeligheten er på Lille Fånefjell og utsiktspunktet der, tro meg, du både kjenner og ser forskjellen, de er ikke til å ta feil av! Siden jeg trives best når jeg kan følge en sti, så har jeg ikke funnet noen grei vei opp. Men en søndag i juni fikk jeg sjansen, jeg ble spurt med av en gjeng setesdøler av det lokalkjente slaget og heiv meg med på kort varsel. Jeg ble lovet at de skulle gå tur tur, og ikke treningstur. Vel, alle stilte med pulsklokker, og dersom dette var en tur tur, så lurer jeg på hvordan de går når de trener :) :) 
DETTE altså!! Men du må først komme deg dit :)

Jeg prøver meg på en veibeskrivelse, i alle fall til startpunkt for turen. Dersom du kjører Rv 9 opp setesdalsveien mot Fånefjelltunellen vil du få et siste grønt hus på høyre side før tunellen. Du kjører inn grusveien som kommer på høyre side etter du passerer huset, og følger denne til endes. Der startet vi turen oppover en traktorvei, til denne går over til sti for deretter å forsvinne. Etter det kan jeg ikke forklare noe som helst, hadde nok med å henge på. Men vi gikk i lyng, opp og ned og litt på kryss og tvers. Jeg hadde nok ikke funnet veien igjen alene....

Det var absolutt HELT vindstille og 30 varme grader. Tro ikke vi var alene på denne turen, vi hadde et svært påtrengende turfølge bestående av en million fluer. Hele veien håpte vi på vind på toppen.........glem det, det skjedde ikke. Mange muligheter til bading på turen, greit å vite til en annen gang.

Vi passerte det ene lille vannet etter det andre, utrolig fint.

Vi gikk ikke akkurat på sti, det bar over stokk og stein, helt bokstavelig.

Myrulla var flott på toppen


På toppen av eggen var det som å gå på svaberg

Setesdalen har så mange fine topper, og denne har jeg hatt lyst til å opp på så lenge, var vel verdt slitet

De lokalkjente gutta mente dette var den flotteste utsikten i dalen, jeg er på grensen til å være helt enig, 745 moh

På tur med deg <3

Bare helt fantastisk!!! Nå så Lisle Fånefjell ut som en liten haug langt der nede

Aldri en topp uten et hopp mener nå jeg

På tide og returnere til bilene. Noen synes pausen hadde vart litt i meste laget, det var ikke meg for å si det sånn :)

Det ble en varm og tøff tur. Tørr ikke tenke på hva maxpuls på turen var :) Den ble totalt 10,4 km og vi brukte 3 timer og 15 min tur/retur i gangtid. Total stigning på turen var 525 meter. Du kan se turen her Store Fånefjell 745 moh 
God Tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar