onsdag 23. september 2020

Dronningstien fra Kinsarvik til Lofthus, en tur en dronning verdt.

Vår nåværende Dronning, Dronning Sonja, er fylt 83 år og er fortsatt en dame som elsker turer i Norsk natur. I år ble min sommerferie en overnatting i Hardanger der målet var å gå Dronningstien mellom Kinsarvik og Lofthus. Vi ventet på at yr.no skulle melde perfekt vær og dro. Det ble ingen billig tur, da alle overnattinger var fullbooket og det eneste vi fant var et ledig Luxus rom på Strand Fjordhotell i Ulvik. Vi tenkte skitt au, det er ferie, slo til og dro. Luksusen var det naturen som sto for, rommet var ordinært og sto dårlig til prisen. Jeg slår likevel en sekser for nista vi fikk med da vi dro på morgenen for å gå tur, den var perfekt.

Vi kjørte Hovden-Haukeli-Odda og passerte dermed Låtefoss. For et land vi bor i!! Vi hadde regn, sludd, snø, sol og blå himmel denne dagen, alt var egentlig like flott. Vi sto litt i kø, men ikke mer enn at det var tålbart.

Mye vann og mye lyd. Låtefoss er totalt 165 meter høy og den mest kjente i Oddadalen. Det loddrette fallet er på 51meter og dette er en av Norges mest besøkte naturattraksjoner.

Høye fjell, dype daler, snø på toppene og sol og blå himmel. Norge mitt Norge.

Odda, med de fargerike husene som speiler seg. Odda ligger innerst i Sørfjorden i Hardanger. Industriarven i Odda - Tyssedal ble i 2009 overført på Norges tentative liste til Unescos verdensarvliste sammen med Rjukan - Notodden industriarv.

Vi har god tid denne dagen, turen skal jo ikke gås før dagen etter, så vi nyter naturen hele veien. Hardangerbrua ble påbegynt i 2009 og åpnet i 2013. Den går over Eidfjorden mellom Vallavik i Ulvik og Bu i Ullensvang. Den førte oss rett inn i en fantastisk flott tunell med en rundkjøring som var imponerende.

Vi nøt kvelden i Ulvik, spiste godt og hadde kjærestetid.

Vi våknet tidlig og brukte tid på frokost, litt lenger enn vi ønsket. Med restriksjoner grunnet Corona tok alt mye lenger tid på hotellet, så den tidlige starten gikk ikke. Vi hadde avtalt å bli hentet med shuttle buss på bensinstasjonen i Kinsarvik, men rakk ikke avtalen og kjørte derfor opp til parkeringen på Røte og gikk herfra. Du betaler med vips da dette er bomvei. Vi parkerte på den første plassen du kommer til og så da vi begynte å gå langs veien at vi kunne kjørt et godt stykke til oppover før vi parkerte. Utsikt har du fra start til slutt!

De første km går du på grusvei som svinger seg oppover til selve Dronningstien starter. Det var bratt, varmt og tungt. Vi hadde nesten 30 grader og skyfritt, helt perfekt.

Det går oppover fortsatt, turens høyeste punkt er ikke før du nærmer deg slutten. Godt tilrettelagt mange plasser. På hele turen har du fantastisk utsikt over Sørfjorden og over til Folgefonna.

Nok av flotte plasser å ta en liten pause. Det er langt ned her.

Kanskje et av de mest fotograferte stoppene langs turen.

Ut på tur, aldri sur

Jeg trodde jeg hadde fast grunn under meg her......plutselig gikk jeg igjennom og rett i vannet

Dette er høyeste punktet på turen, varden på Duk, over 1100 moh

Det er en lang og forholdsvis tung tur, men i vær som dette blir man ikke sliten

Vi tok turen bort til fossen ved turens ende, et mektig syn og et buldrende bråk. Her ved Rjukande har fossen Bjødnabykste sitt utspring. Jeg anbefaler å ta turen bortom her før du starter nedturen mot Lofthus.

Det blir bare ikke bedre, det er ikke rart turister blir trollbundet av Norge. Vi starter nedturen med en følelse av å være alene. Det var fordelen med å starte turen litt sent, vi slapp unna all form for kø enda det var rekordmange over fjellet denne dagen.

Det går fint an å gå turen fra begge sider, selv om den nok er mest gått den veien vi gikk. Vi traff endel imot oss. Det er også mange som ikke går hele turen, men tar trappene opp fra Lofthus og går til varden for å snu og ta samme vei ned.

Vi er kommet til endes og starter nedturen med å gå Munketreppene. Her er det 616 trappetrinn laget av lokale munker som begynte på trappa i 1210 og var ferdig i 1537. Trappene går etterhvert over på sti og så på grusvei ned til sentrum. Nedstigninga er bratt og hard for knærne. Gode sko og staver kan være greit å ha her. Da vi kom ned tok jeg en kaffe og is mens min kjære tok bussen tilbake for å hente bilen. Pris pr person en vei med bussen var 140 kr.

Turen vår ble 18 km lang totalt og ble gått på 6 timer, i et vær som ikke kan beskrives som noe annet enn perfekt. På ut.no er turen gradert som krevende med varighet 6-10 timer. Det var rekordmange som gikk denne dagen, shuttle bussene satte rekord på antall transporter. Likevel føltes det som om vi var nesten alene i perioder. Går gjerne turen igjen.