tirsdag 22. september 2020

Nærtopptur når du elsker utsikt og liker hekser

Klart jeg har fått spørsmål om hvorfor jeg alltid må gå oppover når jeg går tur. Jeg MÅ ikke, men jeg liker det. Og om toppen gir meg utsikt, da er jeg ekstra fornøyd. Jeg liker ikke topper uten utsikt like godt, men det er jo ikke alltid jeg vet det før jeg er oppe. Denne turen overrasket, på mer enn en måte. For det første ante jeg ikke at den fantes, og den ga meg en aldeles nydelig utsikt over byen i mitt hjerte.

Velkommen til utsikten! Etter fem minutter oppover er du på toppen og får dette! Jeg er på Trollkjerringhei, Trolldalshei eller rett og slett Trolla. Kjært barn har mange navn.

 
Jeg tok turen sammen med en kollega i lunchen, så her trenger du ikke legge ut på langtur. Vi parkerte langs veien her i krysset Teglverksveien Kuholmsveien på Kuholmen i Kristiansand. Vi gikk over gata og fortsatte inn Teglverksveien, da får du neste skilt på venstre side litt inni buskaset.

Hvis du vet hva du ser etter finner du dette skiltet lett, hvis ikke........jeg hadde aldri sett det.

Byen på den ene siden, hav og blå himmel på den andre. Er det ikke FLOTT?
 
Du ser rett over til Galgeberg, og navnene her har nok en historie med seg. 9.september i år 2020 var det 350 år siden det siste heksebålet i Agder ble tent. Anbjørg Jensdatter Hundal, og Maren kona til Peder Leifsen ble 29.august 1670 funnet skyldig i trolldom av lagretten på Odde tingstue. Henrettelsen fant sted 9.september. De ble dømt til pinlige avhør, bål og brann. Anbjørg og Maren var to av i alt ti som kom i søkelyset for trolldom dette året. Noen var fra kvadraturen, men de fleste var fra Randesund.

På hele Agder er 73 navn kjent tiltalt for trolldom i årene 1570 til 1695. Av disse ble 20 henrettet. Det er vanskelig å se for seg noe annet enn at det en gang har stått en galge på Galgebertangen. Erdman Jensen skrev Christiansands Krønike ca 1730. I følge han ble trollkjerringene brent utenfor byen på den østre side av elvemunningen, og her ligger Trollkjerringhei.

Men du kan jo bare nyte turen og utsikten også, uten å tenke på heksebrenning. Men litt kult å vite da :) Neste gang vil jeg ha med nista mi opp.

Det er jo flott å kunne ta en 5 minutters topptur i lunchen, og jeg er alltid nysgjerrig på hvordan steder har fått sitt navn. Har du lyst til å lese artikkelen jeg fant så ligger lenken her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar