onsdag 2. desember 2020

Naspevarden en fuktig novemberdag

 Å gå rundt Naspevarden er kanskje den mest klassiske skiløypa i Vennesla, men turen kan godt gås hele året. Jeg tok turen en heller fuktig novemberdag, og for meg var det en førstegangstur.

Målet for turen var det nye flotte tårnet på Naspevarden. Det er bygd av skigruppa til Vindbjart idrettslag og i lånte lokaler på Hunsøya ble det reist før det ble fraktet til Naspe i 2020.

Vi startet turen fra p-plass ved Kjåvann. Turen starter og slutter her ved bommen. Flott kart med løypeoversikt ved bommen.

Veien er lett å finne og du går stort sett på traktorvei og sti, eller rettere sagt, du går i skiløypa. Om vinteren er det kjørt opp to klassiske spor her.

Det er litt småkupert terreng, og det var preget av mye nedbør da vi gikk. Det var vått både fra topp og bunn for å si det sånn. Men med godt fottøy er det ingen problem.

Varden ligger 314 moh, men jeg fikk ikke akkurat høydefølelsen denne dagen, mer følelsen av å være midt på myra. Fargene denne dagen var flotte i det skiftende lyset. Vi hadde ikke høyt tempo og var inne til varden etter 50 min.

Det er virkelig et flott byggverk, og det kler plassen det ligger. I år har 10 på topp Agder en vintervariant, og denne toppen er en av ti i 2020/2021



Selfie fra toppen så klart :)




Sola kom igjennom i noen få minutter, og ga flott skinn i alle vann og vanndammer. Av og til er jeg bare så fornøyd med at jeg kom meg på tur selv om været ikke er optimalt.

Er du som meg og lurer på hvorfor steder har fått navnene sine? Her for eks. Noen som vet?

Vår tur ble på 9,6 km denne dagen, og vi brukte i underkant av 3 timer på rundturen. Vi tok det som en tur og plukket med oss litt her og der som skal brukes i dekorasjoner til Jul, så om du tar det som en treningstur kan du korte godt ned på tida. Totalt høydemeter var på 125.

Du kan se turen i sin helhet her Naspevarden rundt november 2020   God tur :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar