onsdag 2. desember 2020

Rampa i Vennesla

Jeg har sett bilder fra Rampa mange ganger uten å skjønne hvor det er. Men nå vet jeg det, for nå har jeg vært der. Nå vet jeg også at denne rampa egentlig er utspringet for hanggliderne i området. Kanskje det hadde vært moro å prøve engang?

Ingenting å si på utsikten herfra, om det er aldri så grått og litt vått i lufta.

Turen starter ved Venneslafjorden Rv 454 Drivenesveien. Vi parkerte på en lomme før du kommer til "Bommen" som er et stort rødt hus litt lenger fremme. Huset er for øvrig et elvemuseum der de også har kafe. Det er turskilt ved parkeringen og du ser lett hvor du skal gå.

Du går langs Bombekken oppover og holder til venstre i første stikryss, følger så bekken oppover til første flate. Da får du husmannsplassen på Skådane på høyre hånd, vi holdt nå til venstre over broa.

Det finnes flere muligheter her, og det var bra skiltet.

Bakerovnen i bakgrunnen er nok ikke helt lik min, men den har nok fungert til sitt bruk


Vi fulgte skilting og sti opp til Rampa. Turen er lettgått og dette er en av 10 turer som er i vinterversjonen til Ti på topp Agder i sesongen 2020/2021

Vi tok nesten samme vei ned og så da dette skiltet. Med ryggen til på vei opp hadde vi bare passert. Hvorfor var det så fint her?

Går du litt lenger frem mot bekken og snur ryggen til skiltet så ser du bekken og bolten i sprekken. Jeg gikk rundt og hadde tenkt meg oppå, men det ble for glatt denne gangen.


Så flott og grønt når mosa dekker bakken.

Vår tur ble totalt 4 km og vi brukte 1,5 time på turen, en kort tur opp i "høyden". Tror jeg må en rask tur opp og se på utsikten når været er fint en dag. Hvis du bare vil rett opp bruker du ikke så lang tid.
Du kan se turen her Rampa i Vennesla november 2020  God tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar