mandag 22. mars 2021

Vårjakt på Hobdetoppen

Det er mange innlegg om jakt i bloggen min, hodejakt! En tidlig marsdag når jeg likevel var i Mandal var målet å finne hodet gjemt på Hobdeodden. Hodene jeg jakter på er plassert ut i terrenget av kunstneren Christian Sunde. Om du ønsker å få tips til hvor du kan finne de så finner du det på Instagram kontoen hans med navnet christiansunde.kunst. Jeg advarer mot "avhengighet" :)

Vi parkerte i enden av Sjøsanden, og satt på stranda og spiste nista. Å gå langs strandpromenaden på Sjøsanden en fin vårdag gir påfyll av energi i massevis.

Vi skulle rundt odden i enden av stranda rett nedenfor campingen, og trodde vi kunne følge odden rundt til Hobdeodden. Vi så et par trebroer i terrenget og tenkte "piece of cake". Så feil kan man ta.

Trebroene tok oss ut på flotte svaberg som førte rett ned i sjøen. Alternativet ble å klatre oppover. Det så ut som om noen kunne ha gått der før, i alle fall noen steder. Jeg anbefaler ikke denne ruta opp bare så det er sagt. Det ble litt kryping og kravling, og vi var enige om at ned samme vei ikke var aktuelt! Men opp til toppen kom vi, og ikke hadde vi vært her før, og ikke visste vi om stedet. Men for en plass! Hobdetoppen!

Sjekk den utsikten! Det satt folk på benken på toppen og de kikket litt rart på oss, kanskje med god grunn, valget av vei opp tatt i betraktning. Hobdetoppen er en fjellknaus mellom Sjøsanden og stranda Lordens som ligger nedenfor Risøbank.

Vi valgte å følge stien nedover igjen, og skiltene er bare så flotte, dette er virkelig Sørlandet.

Nedi bakken ligger lysthuset, ikke så bra vedlikeholdt, men det er lett å skjønne plasseringen den engang har fått. Jeg har leita etter endel av hodene Christian Sunde har gjemt i naturen, og mange av de kikker mot havet. Jeg har også vært på mange utstillinger på Risøbank, og tenkte det ville være naturlig med en ganske så rett linje fra Risøbank mot havet på plasseringa av hodet. Så vi tok rett ut i terrenget mot havet.


Og der dukket det opp. Er det ikke vakkert? Det hadde god utsikt, og kunne nyte sola den ettermiddagen vi var der.

Det var ikke så tilgjengelig, og det er ikke plassert så det er naturlig å verken se det eller finne det om ikke det er akkurat det du ser etter. Men det er noe av spenninga med å lete etter de vakre hodene. Jeg bare digger konseptet.

De er ikke store, og de blender godt inn i terrenget. Dette er likevel et av de største jeg har funnet. De minste er ikke større enn min lillefingernegl.

Min turvenn denne dagen, og hun fant , hun fant :)

Vi fulgte stien ned igjen til Sjøsanden camping, ned på strandpromenaden, forbi Bestemor og til bilen. Turen er lettere den veien, klatringa er for de mer interesserte.

Mulig det finnes flere hoder i Mandal, jeg vet faktisk ikke, men mistenker at Risøbank gjemmer flere. Ellers så er de spredd over store deler av Norge, flest vestover. Jeg fant ti på min tur til New York :) Du finner mange flere hodejakt turer i bloggen min om du vil ha tips.  God jakt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar