fredag 18. juni 2021

Gygrestolen, et landemerke i Bø

Et år går fort, og det er snart et år siden jeg tok turen til Bø for å gå turen til Gygrestolen. Sommeren 2020 ble vel året der "alle" skulle feriere i eget land, og for min del førte det til mange nye tips på turblogger og tursider jeg følger. For noen dager siden ble jeg spurt om jeg hadde vært på Gygrestolen, og hvordan det var å gå dit. Jeg skjønte da at jeg skriver lite og går mye for tida, for denne turen trodde jeg jeg hadde skrevet om. Men nå kommer det i alle fall, min tur til Gygrestolen.

Det var dette som var turmål for dagen

Godt skiltet ved start, og merking hele turen

Det var fine stier og klopper flere steder. Vi hadde tørt og fint vær. ser at det kan være litt mer utfordrende enkelte plasser om det er vått

Det går oppover hele veien, men ikke mer enn at det er greit å gå. Pulsstigning og tyngre pust er garantert :) Dette er på det bratteste partiet.

Det er skiltet, både til bademulighet og to etasjes huler. Når du kommer opp hit er de verste bakkene unnagjort.

På toppen og ut til platået ved stolen er det små kupert, og plutselig var vi der


Her var det altså at Gygra satt og var sint fordi kristendommen hadde kommet til bygda. I rasende sinne kastet hun store stein etter Gårakirka. 

Sagnene sier også at en dag skal stolene rase ut i Uvdalstjønna, og da er det slutt på verden


Verdens beste turvenn





Du kan gå samme turen tilbake, men vi valgte rundløypa


Vi gikk mot øst gjennom gammel naturskog, og da vi kom til Maurknatten får du en helt spesiell utsikt mot den store grove ura under stolen


Nede på grusveien fulgte vi veien noen hundre meter tilbake til parkeringen

Et flott syn nede fra grusveien. Om man ønsker en lettere tur, så er det nok lettere å gå den motsatt vei av det vi gjorde, og ta samme vei ned igjen.


Du kan se turen vår her Gygrestolen  Turen vår ble totalt 6,4 km og vi brukte 2 timer og 15 min i rolig gange. Høydeforskjell fra p-plass til toppen er 365 m. Turen er gradert til middels på ut.no.

For å komme til utgangspunkt kjørte vi til Bø sentrum. Fra Bø sentrum til parkering er det ca 8 km. Vi fulgte Rv 359 mot Lunde, etter ca 4 km tar du til høyre mot Tveiten, deretter fulgt vi veien rett frem til vi kom til p-plass og skilting til Gygrestolen. Løypa er blåmerket. Det var fullt på p-plassen da vi kom, allikevel var det ikke mye folk å se på turen vår. De fleste hadde nok startet ei god stund før oss. 
Flott tur, kan virkelig anbefales. Pizza i Bø var heller ikke dumt :) God tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar