tirsdag 21. september 2021

Svaba og bademulighet på "toppen av verden"

Svaba er en særmerket avrunda fjelltopp som ligger ovenfor Uleberg i Dåsvannsdalen i Evje- og Hornnes kommune. Toppen har tidligere vært en av 10 på topp turene til Otra, og da jeg gikk den sist snødde det tett så jeg fant verken merker eller sti opp. På toppen ved varden er du på 645 moh.

For å komme til startsted for turen kjører du til Uleberg i Dåsvannsdalen, det er ca 8 km fra rundkjøringen på Hornnes. På Uleberg kjører du opp Skjerkeveien. Etter du har passert tunet på den siste gården, Møllen, kjører du oppover grusveien til inntaksdammen på Uleberg kraftverk. Her er det grei plass å parkere. Fra dammen går du videre på grusvei, forbi bommen ca 1 km til den gamle husmannsplassen Krona. I enden av jordet ser du den gamle traktorslepa, og her begynner stien. Den er ikke merket, men følger du stien kommer du til toppen og varden.

Fargene er helt fantastiske nå på høsten, og på toppen har du også 360 graders utsikt. Den siste stigninga opp er bratt, og pulsen vil garantert stige. Når du parkerte ved dammen ser du ikke toppen, og stien går rundt på baksiden og opp.

Da jeg var her sist ble jeg fortalt av en kollega at det på toppen var en aldeles nydelig badeplass som få visste om. De fleste går nok til varden og ned igjen. Denne gangen fant jeg den vakre badeplassen, Svabatjønn. Og den var kledd for fest, høstfest.

Du finner tjønna om du har varden i ryggen og går rett frem mot kanten fremfor deg og så ser mot høyre. Da vil du se den. Du må litt ned i "dumpa", men det er verdt turen ned. Her var det idyll for alle pulsslag på vei opp.

Jeg har hørt om kveldsbad her, vinglass på kanten og stjernehimmelen over, og jeg skjønner hva hun mente. Men det ble ikke bad på meg denne gangen heller, men jeg har funnet stedet!

Det er noe med disse fjellvannene, og fargene bare naturen om høsten kan gi meg.



Lite som slår naturens egen fargepalett. Ikke rart mange bruker disse fargene i hjemmene sine også.


Jeg tok samme vei ned igjen. Grei sti, litt myr enkelt steder, så godt skotøy på denne tiden er en fordel. 

Det ble en flott høsttur denne søndagen i september, og du kan se turen grafisk her. Turen ble totalt 6,2 km, og med en høydestigning på 324 meter. Gangtid ble 1 time og 30 min tur/retur.
Da turen ble gått sist var det snø og året var 2017, den kan du se her Svaba i snøstorm. God tur. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar