tirsdag 21. september 2021

Utkikken i Brekkestø

Å bo på Sørlandet, i Kristiansand, og ikke ha vært på Brekkestø, var nesten litt flaut. I sommer tok jeg endelig turen, og det som lokket var Norges største kuleis :)

Folk står altså i lang kø utenfor iskiosken her, og glad er jeg for at jeg så hva de andre kjøpte. Dette er nemlig en kule, og jeg klarte ikke å spise hele bøtta.

Uthavna Brekkestø ligger på Justøya i Lillesand, midt i Blindleia. Her er gatene smale, besøkende må parkere utenfor gateløpet, og de hvite sørlandshusene ligger tett.

Her har det bodd folk siden 1700 tallet, men de eldste byggene her ute er fra 1830-1870. Havna huset loser, seilmakere, tømmermenn, sjøfolk, skipshandlere og enkelte skipsredere.

Uthavna har et godt bevart særpreg, og det er lett å forelske seg. Gabriel Scott priset seg lykkelig over at turistene fremdeles - i 1911 - ikke hadde kommet dit, og "Gud være lovet - og ingen ville nogensinde komme"

I dag er Brekkestø et myldrende ferieparadis sommerstid, og samlingspunkt i Blindleia. Resten av året er uthavna en fredelig og stille plett med akkurat nok fastboende til å få et levende naboskap og kulturliv.


På travle dager på 1800-tallet kunne så mye som 70-100 skip ligge inne i havna.

Ikke noen tur uten topptur, og Brekkestø er ingen unntak. I bakken ned til brygga fant vi dette skiltet 

Den lille loshytta på toppen er åpen for alle, og her er mye historie å lese på veggene

Kan ikke klage på utsikten fra vinduet i loshytta. Her har nok mer enn en sittet vakt og holdt utkikk.


God utsikt får du i alle fall, og denne turen kan "alle" gå.

Bebyggelsen ved brygga er tett og idyllen er vanskelig å unngå. Kiosken og landhandelen er som jeg husker fra jeg var lita og handlet med mormor.

Brekkestø, både isen og toppturen står til toppkarakter. Ta turen, men gjør det en fin sommerdag når det yrer. God tur. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar