fredag 10. april 2015

Vågsbygdskauen rundt

Selv om jeg har vokst opp i Vågsbygd har jeg aldri vært på Øiliheia, en av toppturene i Vågsbygd. Denne turen ble spesiell for meg da vi gikk fordi dette var en tur pappan min gikk mye både med mamma, alene og ikke minst med datteren min i bæremeis da hun var lita. Nå har jeg hverken mamma eller pappa, og datteren min er voksen med egne barn.
Nydelig ved Fiskåvannet.

Turen er beskrevet på Ut og gradert til middels for voksne med varighet på tre timer. Jeg føler dette var en riktig beskrivelse. Endel stigninger var nærme kanten ned og bratt, med tilsvarende turer nedover. Samtidig var turen variert med en følelse av å gå på høyfjellet, og langt inn i skogen. Vi gikk motsatt vei av veibeskrivelsen, ikke med vilje, men vi bommet på stien der vi først skulle tatt av.
Utsikt fra Øilihei
Utsikt mot innseilinga i Kristiansand
Vi startet ved Rige, der Biltilsynet har veistasjon. Vi gikk inn grusveien til Fiskåvannet og fulgte stien til venstre til demningen ved Fiskåvannet og fortsatte stien opp til Øilihei. Fantastisk utsikt på toppen! Vi fortsatte fra toppen og fulgte merket løype ned og opp og ned og opp igjen og krysset bekken mellom Bukksteinsvannet og Fiskåvannet. Derfra grusveien tilbake til Rige.



Godt skiltet, og nok av valg
Broa mellom Fiskåvannet og Bukkesteinsvannet
Noen har tapt en kamp....
Ble overrasket over flere av disse på trærne i skogen.....
Etter litt i underkant av tre timer er vi rundt, uten pause.
Det var en flott tur i flott vårvær. På oversiktsbildet under kan du se at turen hadde stigninger tilsvarende 102 etasjer, så den ga også muligheten for god pulsstigning og kalloriforbrenning.
God tur.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar