søndag 23. august 2015

Så rart å være flaggermus....

og flakse rundt fra hus til hus
og gå til sengs i trærne

Men er det noen som kan forstå
hvordan de kan få sove når
de henger etter tærne?
En femtedel av alle verdens pattedyr er flaggermus. Vi har 12-13 arter her i Norge, men det finnes over 1000 arter totalt.
Flaggermus er ingen gnager, den har ingenting med vanlige mus å gjøre, den er insektspiser og en fantastisk jeger.
I går kveld tok vi en litt annerledes tur. Vi møtte opp ved Søgne gamle prestegård kl 22.00. for å bli med Agder naturmuseum og botanisk hage på flaggermustur. Turen fant jeg tilfeldig da jeg bladde i en turkatalog for Agder tidlig i vår. Jeg klippet den ut og festet den i kallenderen min. Turen arrangeres årlig, fra litt ulike steder, på omtrent samme tid hvert år. Naturlosen vår het Roar Solheim, og jeg tror nok at han var, mildt sagt, litt over gjennomsnittet interessert i flaggermus!
I Norge er de mest vanlige flaggermusene Nordflaggermus, Vannflaggermus og Dvergflaggermus. De vi fikk kontakt med i går var Nord- og Vannflaggermus.
Flaggermusene kan bli mange år gamle. De føder kun en unge pr år. De er ikke noe flokkdyr, men spesielt dvergflaggermusen kan samle seg i store kolonier av hunner.
Det var omtrent 100 mennesker som møtte opp, mange av dem barn. Det gjorde nok litt til at det ble lite flaggermus å se, da de små menneskene hadde litt problemer med å holde lyktene av......men vi fikk i alle fall høre dem da detektorene de hadde med virket flott.
De orienterer seg ved hjelp av lyd, og de ulike typene har ulike frekvenser. Små barn kan faktisk oppfatte enkelte flaggermusfrekvenser uten detektor.
Jeg synes vel ikke de er fine, men det var spennende. De har helt sikkert flydd rundt hodet mitt før uten at jeg ante de var der, nå vet jeg nemlig at DE ER DER
Jeg synes det var kjempeinteressant, og lærte en masse jeg sikkert aldri vil få brukt for. Lengde på turen var ca. 5 km. med en varighet av 1, 5 time. Og losen, ja han var kunnskapsrik. Skjønte nok at interessen var spesiell da han virkelig tok av med å fortelle da en bille krysset veien i mørket :) Det var da min kjære fikk nok :)
Du kan lese mer på www.naturmuseum.no


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar