lørdag 25. mars 2017

Himmel og hav på Havsyn

I dag tyvstartet vi litt på Ti topper i Agder 2017. Det har vært nydelig vårvær, og endelig kom tempen over 10 pluss. Men likevel ikke skyfritt nok til å tilbringe dagen på ryggen i sola, så da ble det joggesko og tur etter styrketrening i Starthallen.
Havsyn er en ny tur for min del, og jeg kjørte til Dønnestadmoen med godt mot siden turen skal være godt skiltet. Inrømmer jeg liker det best, selv om jeg (i alle fall før) fint klarte meg med kart. Turen startet ved parkeringsplassen ved lysløypa, og var merket fra start til slutt. Vi valgte rundløypa for å bli bedre kjent, men du kan jo godt ta samme veien frem og tilbake. Det skiller ca 400 meter. Jeg anbefaler å kjøre forbi den første parkeringsplassen, og parkere på andre siden av anlegget. Da slipper du å krysse hele fotballbanen.....
Godt skiltet og mange valg
Vi valgte å gå den sydlige traseen opp. Her får du en tur i svakt stigende terreng og du passerer flere fine små skogsvann. Du kommer forbi Tvitjønnane og Heljestjønn før du tar til venstre i løypekrysset. Nå nærmer du deg Havsyn.
På toppen. Nå skal jeg være ærlig, navnet Havsyn står ikke helt til utsikten etter min mening. Industrisyn derimot.....
Men utsyn er det i alle fall. Fly opp og ned fra Kjevik kan du få med deg om det passer med tidene
Varden på toppen
Tilbake kan du også velge flere traseer. Vi valgte veien nord for Rossheia, og fikk da noen hundre meter mer på grusvei ned igjen.
Det grønnes virkelig mellom trærne nå, men mye av furuskogen her virket skadet. Vi passerte en kul pumptrack inne langs stien.
Det er fortsatt litt vått enkelte steder, og vi gikk også noen meter i snø faktisk. Så skoa ble våte, men ikke mer enn at det gikk greit. De er tørre til ny tur i morgen. Takk for tipset til Ti på topp Agder, vi skal ta turen igjen når registreringen starter :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar